Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HAKAN ÜLPER
Danışman: GÜLSÜN LEYLA UZUN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu arastırma metindilbilimsel veriler ile içeriklendirilmis olan bilissel süreç yaklasımının, ögrencilerin yazma becerilerinin gelismesine bir etkisinin olup olmadıgını incelemek üzere yapılmıstır. Ön test son test kontrol gruplu test modelinin kullanıldıgı bu deneysel nitelikli çalısmanın uygulaması, 2007-2008 egitim ögretim yılının birinci yarı yılında, Halil Naci Mıhçıoglu İÖO’da, toplam 27 saatlik zaman dilimi içerisinde yapılmıstır. Bu çalısmada yazma becerilerinin gelisimi sadece kısa deneme türünde açıklayıcı metin ile sınırlandırılmıstır. Bu baglamda ögrencilerin açıklayıcı metin üretimi içerik olusturma, tutarlılık, sözcük kullanımı, tümce kurulusu ve mekanik özellikler temelinde incelenmistir. Bu çalısmanın uygulama asamasına geçmeden önce arastırmacı tarafından bilissel süreç yaklasımına dayalı bir ögretim programı gelistirilmistir. Bu program, pilot uygulaması yapılarak uygulama için hazır hale getirilmistir. Bununla birlikte verileri degerlendirmek üzere çözümsel nitelikli ve ölçüt dayanaklı bir ölçme aracı gelistirilmistir. Bu ölçme aracı, uygulama asamasında geçerlik ve güvenirlik çalısmalarından sonra kullanılmıstır. Uygulama sürecinin hemen öncesinde deney ve kontrol grubu ögrencilerinin bilissel açıdan düzeylerini saptamak amacıyla ön test uygulanmıstır. Bu ön test sonucuna göre grupların bilissel açıdan denk durumda oldukları bulgulanmıstır. Uygulama sonrasında ise hem deney ve kontrol grubunun kendi içlerindeki gelisimlerine bakmak hem de iki grubun fark puanlarını karsılastırmak için son test uygulanmıstır. Son test sonuçlarına göre deney grubu içerik olusturma, tutarlılık, sözcük kullanımı, tümce kurulusu, mekanik özellikler ve toplam puan durumu açısından - 210 - anlamlı bir ilerleme göstermistir. Buna karsın kontrol grubu ise sözcük kullanımı, tümce kurulusu ve toplam puan durumu açısından anlamlı bir ilerleme göstermistir. Son olarak deney ve kontrol grubu ögrencilerinin fark puanları karsılastırılmıstır. Deney grubu ögrencilerinin fark puanları kontrol grubu ögrencilerinin fark puanlarına göre, her asama için istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde yüksek çıkmıstır. Sonuç olarak bu arastırmadan elde edilen bulgular göstermektedir ki bilissel süreç yaklasımına göre hazırlanan ögretim programı, geleneksel yaklasıma göre ögrencilerin daha iyi yazılı metinler üretebilmelerini saglamaktadır.