Hatay ilinin portakal üretimi ve dış ticarette işletmelerin pazarlama stratejileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞÇE KIZILTUĞ

Danışman: HALİL FİDAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Hatay ilinde portakal ihracatçı işletmelerin uluslararası pazarlarda uyguladıkları stratejilerin belirlenmesi ve ihracatta yaşanılan sorunların değerlendirilmesine yöneliktir. Yapılan analizlerde Ki-Kare bağımsızlık testi uygulanmış olup, bunun yanında frekans, oran ve aritmetik ortalamalar gibi temel istatistik analizler de kullanılmıştır. Anketler yüzyüze görüşme yoluyla işletmelere uygulanmış olup, elde edilen veriler 2014-2015 dönemini kapsamaktadır. Anket sonuçlarına göre; işletmeler farklılaştırılmış pazarlama stratejisini benimsemiş oldukları, dış pazarlardaki fiyatlandırmanın piyasa fiyatlarına göre yapıldığı, dış pazarlarda ürün kalitesi ve maliyetinde rekabet edilebilirliği artırdığı belirlenmiştir. Portakal ihraç eden işletmelerin yöneldiği en önemli pazarlar Rusya ve Ortadoğu ülkeleridir. Ayrıca bu işletmeler yeni pazarlara yönelmek yerine mevcut pazarlarını korumak istemektedirler. Fakat mevcut pazarlarını korumak adına tutundurma faaliyetlerine ve Ar-Ge çalışmalarına da yeterince önem vermemektedirler. Ayrıca işletmeler, taşıma, ambalajlama, depolama vd. problemlerden dolayı %10-15 oranında ürün kaybı yaşamaktadır. Bu nedenle, bu ürünleri imha etmekte ya da daha az seçici ülkelere göndermeyi tercih etmektedirler. İşletmelerin denizyolu taşımacılığında ciddi sıkıntılar yaşadıkları ve devlet kuruluşlarında ihracatın desteklenmesi konusunda bir beklenti içinde oldukları saptanmıştır. AbstractThe aim of this study is determination of the strategies applied in the international markets within the scope of the surveys applied to the enterprises through face to face about orange exporting in Hatay and evaluation of the problems experienced in export. Data obtained from surveys were evaluated by using Chi-Square Test of Independence and methodologies such as frequency, ratio and arithmetic mean tables were also used. The data obtained from the surveys covers the period 2014-2015. According to the survey results, it has been determined that the companies adopt the differentiated marketing strategy, that they are decided according to the market prices in the pricing of foreign markets and increase the competitiveness of the product quality and cost in foreign markets. Priority country markets for orange exporting companies are Russia and Middle East countries. They also want to protect their existing markets instead of going to new markets. But they do not pay enough attention to their activities and R&D activities in order to protect their existing markets. Additionaly, the enterprises have a 10-15% loss of their crops due to the problems of the transportation, packaging and storege, etc. Thus, the enterprises prefer these lost crops to dispose or send them to the less selective countries. It has been determined that enterprises are experiencing serious difficulties in maritime transport and that they are finally expecting to support exports in state-owned enterprises.