Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2013
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: JİLA SAMADPOURSHAHRAK
Danışman: Metin Pişkin
Özet:
ÖZET
Alt
ve Üst Sosyo-Ekonomik Düzey Lise Öğrencilerinin Algıladığı Anne-Baba Tutumunun,
Özsaygı ve Akademik başarı Düzeylerinin Karşılaştırılması
Jila
SAMADPOUR SHAHRAK
YÜKSEK
Lisans Tezi, Rehberlik ve Psikolojik Danişmanlık Bölümü
Tez
Danışmanı: Doç.Dr. Metin PİŞKİN
Ocak-2013
Alt ve üst
sosyo- ekonomik düzeyde bulunan lise öğrencilerinin algıladığı anne baba tutumlarının
incelendiği bu araştırmada ayrıca, öğrencilerin akademik başarı düzeyleri,
özsaygı düzeyleri ve anne-baba stilleri
anne baba eğitim düzeyi ve cinsiyet bakımından karşılaştırılmıştır. Ek
olarak öğrencilerin özsaygı düzeyleri ve anne-baba tutumlarının akademik başarı
düzeylerini yordama gücü belirlenmiştir. Araştırma 2012-2013 öğretim yılında
Ankara ilinde alt sosyo ekonomik duzey ailelerden gelen 200 öğrenci ile üst sosyo ekonomik duzeydeki
ailelere mensup 100 lise öğrencisi
üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın
amacı doğrultusunda öğrencilerin özsaygı düzeylerini belirlemek için Pişkin
(1996) tarafından Türkçeye uyarlanan Coopersmith Özsaygı Envanteri, algılanan
anne baba tutumlarını ölçmek için Ana-Baba Stilleri Ölçeği (Sümer ve Güngör,1999),
araştırmada kullanılan kişisel bilgileri elde etmek için ise araştırmacı
tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılmış ve aşağıdaki bulgular
elde edilmiştir:
1.
Alt
SED’a ait öğrencilerin anne-red ve baba-red puanları üst SED’e ait öğrencilerin
puanlarından anlamlı biçimde daha yüksek bulunmuştur.
2.
Öğrencilerin
akademik başarıları değerlendirildiğinde, annelerinin eğitim düzeyi lisans olan
öğrencilerin akademik başarıları, annelerinin eğitim düzeyi ilkokul, ortaokul ve lise olan çocuklardan anlamlı biçimde daha yüksek
olduğu belirlenmiştir.
3.
Annesi
ortaokul ve lise mezunu olan çocukların genel özsaygı düzeyleri, annesi ilkokul
mezunu olan öğrencilerin aile özsaygı düzeyleri, annesi lisans eğitimi almış
öğrencilerin akademik özsaygı düzeyleri, annesi lisans ve üstü eğitim almış
öğrencilerin toplam özsaygı düzeyleri diğer öğrencilerden anlamlı biçimde daha
yüksek bulunmuştur.
4.
Annesi
ilkokul mezunu olan öğrencilerin anne-kabul düzeyleri annesi lisans mezunu
olanlardan yüksek bulunmuştur.
5.
Babaları
lisans ya da lisansüstü eğitimli olan öğrencilerin akademik başarıları babaları
lise veya daha düşük eğitimli olan öğrencilerin akademik başarı düzeylerinden
anlamlı biçimde daha yüksek bulunmuştur.
6.
Babalarının
eğitim düzeyi lisans olanların sosyal özsaygı, babalarının eğitim düzeyi lise
ve altı olanların aile özsaygı düzeyleri, babaları lise mezunu olan çocukların
toplam özsaygı düzeyleri diğer öğrencilerden daha yüksek bulunmuştur.
7.
Anneleri
ilkokul mezunu olan öğrencilerin anne-kabul puanları annelerinin eğitim düzeyi
lisansüstü olan öğrencilerden anlamlı biçimde daha yüksek; babaları ilkokul mezunu öğrencilerin puanları
babalarının eğitim düzeyi lisansüstü olan öğrencilerden anlamlı biçimde daha
yüksek; babalarının eğitim düzeyi ortaokul-lise ve lisansüstü olan öğrencilerin
puanları babalarının eğitim düzeyi ilkokul
ve lisans olan öğrencilerin puanlarından anlamlı biçimde daha yüksek
olduğu belirlenmiştir.
8.
Ekonomik düzeylerini yüksek ve
orta olarak algılayan öğrencilerin akademik başarıları, ekonomik düzeylerini
düşük olarak algılayan öğrencilerin akademik başarılarından anlamlı biçimde
daha yüksek olduğu belirlenmiştir.Ekonomik durumlarını yüksek olarak algılayan
öğrencilerin “sosyal özsaygı” düzeyleri diğer iki gruptan anlamlı bir biçimde
daha yüksek olduğu bulunmuştur. Buna karşın ekonomik durumlarını yüksek olarak
algılayan öğrencilerin “aile özsaygı” düzeyleri, ekonomik durumlarını düşük
olarak algılayan grubun ise toplam özsaygı düzeyinin diğer iki gruptan anlamlı
bir biçimde daha düşük olduğu belirlenmiştir.
9.
Özel
okulda öğrenim gören öğrencilerin akademik başarı düzeyleri devlet okulunda
okuyan öğrencilerin akademik başarılarından daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca,
özel okulda okuyan öğrencilerin toplam özsaygı puanları, buna karşın devlet
okulunda okuyan öğrencilerin aile özsaygı düzeyleri daha yüksek bulunmuştur.
10. Cinsiyet bakımından farklılıklar
incelendiğinde, kız ve erkek öğrencilerin akademik başarıları arasında anlamlı
bir fark gözlenmezken, sosyal özsaygı, akademik özsaygı ve toplam özsaygı bakımından
kızların puanları erkeklerden anlamlı biçimde daha yüksek bulunmuştur.
11. Son olarak araştırmanın bağımsız
değişkenlerinin öğrencilerin akademik başarılarının %8’ini yordadığı, akademik
özsaygının akademik başarıyı olumlu yönde, buna karşın aile özsaygısının ters
yönde yordadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Özsaygı, Tutum, Anne-Baba Kabul,
Anne-Baba Red, Akademik Başarısı.