Türk korku sinemasında muhafazakarlığın inşası


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELİN ÇELİK

Danışman: SEMİRE RUKEN ÖZTÜRK

Özet:

Bu çalışmada, kültürel üretimlerin içinden çıktıkları dönemin toplumsal pratiklerinden bağımsız olarak ele alınamayacağı ve filmlerin, tarihsel süreçlerin ideolojik eğilimlerine ışık tutan betimleyici ve eleştirel belgeler olarak değerlendirilebileceği düşüncesinden hareketle, muhafazakâr ideolojinin Türkiye'de 2000'li yıllarda girdiği özgül konumun izlerinin, korku filmleri üzerinden takip edilebileceği öne sürülmüş ve muhafazakârlığın korku filmlerindeki inşası analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, 2000'li yıllarda üretilen Büyü (2004), Semum (2008), Ses (2010), Azazil: Düğüm (2014) ve Üç Harfliler 2: Hablis (2015) adlı filmler, muhafazakâr unsurları en yoğun biçimde içeren filmler olmaları bakımından seçilmiştir. Eleştirel Marksist bir perspektif doğrultusunda, muhafazakârlığın seçilen filmlerde nasıl inşa edildiğine odaklanılmış ve 2000'li yıllar Türkiye'sinde hegemonik ve dinsel niteliği büyük ölçüde artan muhafazakâr ideolojinin bu filmlerdeki destekleyici ve muhalif inşasının anlatıya ne şekilde eklemlendiği ortaya konulmuştur.AbstractIn this study, taking into consideration that cultural productions cannot be assessed independent from social experiences of the era they are produced in and that movies can be considered descriptive and critical instruments which illuminate ideological tendencies of historical processes, it is argued that the traces of the specific situation Turkey started experiencing in 2000s can be followed through horror movies, and construction of conservatism in horror movies is tried to be analyzed. For this purpose, Büyü (2004), Semum (2008), Ses (2010), Azazil: Düğüm (2014) and Üç Harfliler 2: Hablis (2015), which are movies produced in 2000s, were selected as they are the movies with highest level of conservative elements. In line with a critical Marxist perspective, this study focused on how conservatism was constructed in selected movies, and it was shown how supportive and adversative construction of conservative ideology, hegemonic and religious characteristics of which have increased substantially in Turkey in 2000s, was articulated to narration.