Sosyal medyada anneliğin yansıyan halleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RINA HACHISUKA

Danışman: CEREN AKSOY SUGIYAMA

Özet:

ünümüzde sosyal medya, insanların aynı anda pek çok kişiye kendisini ifade etmekte kullandığı bir araç haline gelmiştir. Son bir kaç senedir, sadece bloglar değil, instagram gibi fotoğraf ve videoların paylaşıldığı birçok uygulama genç ve orta yaş bireyler arasında yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Sosyal medyayı kullananlar arasında hem kendi hayat tarzlarını hem de ne tür bir anneliği benimsediklerini göstermek amacıyla hesap açan genç kuşak anneler de yer almaktadır. Feminist literatür içerisinde anneliğin sosyal olarak nasıl inşa edildiği ve farklı anneliklerin olup olamayacağı üzerine pek çok tartışma yürütülmektedir. Bu bağlamda sosyal medya ortamlarında üretilen anneliklerin bu tartışmaların neresinde yer aldığı konusu önemli gözükmektedir. Sosyal medyayı aktif bir şekilde kullanan anneler annelik sürecinde yaşadıkları sıkıntılarından çocuklarının o gün giydiği kıyafete kadar hayatlarına dair birçok detayı internet ortamında paylaşmakta ve bu anlamda dijital bir cemaat oluşturmaktadırlar. Takipçi sayısının miktarına göre sosyal medyadaki paylaşımlarından reklam alan ve çocuklarının ne yediğini, ne giydiğini etiketleyerek firmalardan bunun karşılığında para kazanan, çeşitli firmaların sponsorluğunda reklam kampanyalarına annelik üzerine konuşmak için davet edilen ve çeşitli programlarda söyleşiler yapılan anneler olayın aynı zamanda ekonomik bir boyutunun olduğunu da gözler önüne sermektedir. Bu araştırmada özellikle instagram hesapları olan ve takipçi sayısının fazlalığına bakılarak sosyal medyada belirli bir popülariteye sahip olduğu düşünülen annelerin, çocuklu hayata dair paylaştıkları kesitler, yaptıkları paylaşımlar ve onlarla gerçekleştirilen görüşmeler çerçevesinde medya hesapları aracılığıyla nasıl bir anneliği ön plana çıkartmaya çalıştıkları, ne türden bir anneliği inşa ettikleri ve sosyal medyada hangi sebeplerle ve hangi tür paylaşımlarla görünür olmayı istedikleri anlaşılmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu hesapları takip eden diğer annelerle de açık uçlu mülakatlar gerçekleştirilerek onların yapılan paylaşımları nasıl yorumladıkları, bu paylaşımların kendi anlam dünyaları ile nasıl bir etkileşim içinde olduğu, sosyal medyada paylaşılanları kendi çocuk yetiştirme pratiklerine ne kadar dahil ettikleri de ortaya konmaya çalışılmıştır..