Türkiye'de uluslararası öğrencilerde kültürleşme stratejileri ile kimlik statüleri arasındaki ilişki


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EBRU BOYNUEĞRİ

Danışman: TÜLİN ŞENER KILINÇ

Özet:

Bu çalışmada Türkiye'de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin kültürleşme stratejilerini, kimlik statülerini ve bu iki durum arasındaki ilişkiyi irdelemek amaçlanmıştır. Çalışma, ilişkisel tarama modelinde bir araştırmadır. Çalışmada, Afrika ile Asya kökenli 156 uluslararası öğrenciden oluşan örnekleme Kültürleşme Ölçeği ve Ego Kimlik Süreci Ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca, Kişisel Bilgi Formu ile katılımcıların demografik özelliklerine ulaşılmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Analizler sonucunda katılımcılar arasında en yaygın kültürleşme stratejisinin erime (asimilasyon), kimlik statüsününse başarılı kimlik olduğu görülmüştür. Buna ek olarak bulgular, kültürleşme stratejileri ile kimlik statüleri arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Cinsiyetler arası farklılıklar irdelendiğinde ise kadınların ve erkeklerin kültürleşme stratejileri arasında anlamlı fark bulunmasına karşın kimlik statülerinde anlamlı bir fark çıkmamıştır. Anahtar kelimeler: uluslararası öğrenciler; kimlik; etnik kimlik; kültürleşme; göç This study aimed at discovering acculturation strategies and identity statuses of international students in Turkey, as well as revealing the relationship between these two states. The study is a relational screening model. In the study, Acculturation Questionnaire and Ego-Identity Process Questionnaire were administered to 156 international students coming from African and Asian backgrounds. In addition to this, demographic details of the participants were obtained by Personal Information Form. Collected data was analyzed by using SPSS. The analyses revealed that the most common acculturation strategy in the group was assimilation and identity status was achieved identity. Moreover, the findings indicated a relationship between acculturation strategies and identity statuses. When gender differences were investigated, the findings showed that there was a significant difference between acculturation strategies of male and female participants; nevertheless identity statuses did not show significant difference between genders. Key words: international students; identity; ethnic identity; acculturation; immigration