Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AKİF COŞKUN
Danışman: HASAN HÜSEYİN AKSOY
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırmanın amacı, Ankara ilindeki devlet ortaokulu ve liselerinde çalışan ve farklı kutupları temsil ettiği düşünülen sendikalardan Eğitim Sen ve Eğitim Bir Sen'e üye öğretmenlerin Türkiye'deki karma eğitim uygulamasına yönelik görüşlerinin ortaya çıkarılmasını sağlamaktır. Bu çerçevede öncelikle öğretmenlerin kendi eğitim yaşantılarındaki karma eğitim deneyimleri ile öğretmenlerin cinsiyetler üzerinden pedagojik yaklaşımları ele alınmıştır. Yine öğretmenlerin karma eğitim hakkındaki görüşleri, bu görüşleri hangi faktörlere bağladıkları ve karma eğitim ile toplumsal cinsiyet eşitliği arasındaki ilişkiye yönelik yaklaşımları incelenmiştir. Bu çalışma nitel bir araştırmadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla toplanmıştır. Ses kaydı yapılan görüşmeler betimsel veri analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışma grubu, Ankara ilinin Mamak, Yenimahalle, Çankaya, Etimesgut ve Sincan ilçelerinde çalışan ve amaçlı örneklem yoluyla belirlenen öğretmenlerden oluşmaktadır. Ulaşılan bulgulara göre, görüşülen öğretmenlerin hiç biri kendi öğrenim hayatında karma eğitim uygulamasından kaynaklı sorun yaşamamıştır. Araştırma, karma eğitimi savunan öğretmenlerin, toplumsal cinsiyet eşitliği açısından karma eğitim uygulamasını çok değerli bulduklarını tespit etmiştir. Bu öğretmenler, karma olmayan bir eğitimin bireysel ve toplumsal sorunlara yol açacağına inanmaktadırlar. Eğitim Sen üyesi öğretmenler cinsiyetlerin ayrıştırılmasına yol açan eğitim uygulamalarına direnç gösterme eğilimindedirler. Araştırmada ulaşılan bulgular, karma eğitim karşıtı görüş bildiren öğretmenlerin görüşlerinde bir ortaklaşmanın olmadığını ortaya koymuştur. Bu öğretmenler cinsiyet ayrışmasına dayalı görüşlerini dinsel, kültürel ve ideolojik temellere dayandırmaktadırlar. Kız ve erkek öğrencilerin özellikle ergenlik döneminde bir arada öğrenim görmesine olumsuz yaklaşmaktadırlar. Araştırma Eğitim Bir Sen üyesi öğretmenlerin toplumsal cinsiyet eşitliği kavramına mesafeli durduklarını belirlemiştir. Anahtar Kelimeler: Karma eğitim, toplumsal cinsiyet eşitliği, ayrımcılık The purpose of this study is to reveal the opinions of the secondary public school teachers from two different trade unions, Eğitim Sen and Eğitim Bir Sen, which are thought to represent two different poles on mixed-sex education. In this context, the teachers' own mixed-sex education experiences and their pedagogical approaches in terms of gender are evaluated. In addition, teachers' opinions on mixed-sex education, the factors to make those opinions and their approaches to the relationship between mixed-sex education and gender equality are examined. The study is a qualitative research in which the data is collected by semi-structured interviews. The interviews are taped and descriptively analysed. The study group is made up of teachers that are found through a purposeful sampling in Mamak, Yenimahalle, Çankaya, Etimesgut and Sincan in Ankara. Findings show that none of the teachers had negative experiences regarding mixed-sex education in their own school lives. The teachers to support mixed-sex education state that it's important in terms of gender equality. These teachers believe that single-sex education may cause individual and social problems. Members of Eğitim Sen are resilient against single-sex educational implementations. Findings also demonstrate that there isn't a common opinion within the teachers who are against mixed-sex education. These teachers situate their opinions upon different religious, cultural and ideological grounds. They particularly have negative opinions on mixed-sex education for adolescents. The study indicates that members of Eğitim Bir Sen don't lean towards the concept of gender equality. Keywords: Mixed-sex education, gender equality, discrimination