Ağrı-Kağızman yolu boyunca meydana gelen heyelanların anatomisi ve uygulanabilir çözüm önerileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE ERTEKİN YARDIMCI

Danışman: KAMİL KAYABALI

Özet:

Yüksek Lisans Tezi AĞRI – KAĞIZMAN YOLU BOYUNCA MEYDANA GELEN HEYELANLARIN ANATOMİSİ VE UYGULANABİLİR ÇÖZÜM ÖNERİLERİ Emine ERTEKİN YARDIMCI Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Jeoloji Mühendisliği Anabilim Dalı Danışman: Prof. Dr. Kamil KAYABALI Heyelanlar, Türkiye'de verdikleri zararlar açısından depremlerden sonra ikinci sırayı almaktadır. Heyelanların en çok etkilediği yerlerden biri ulaşım hatlarıdır. Bu çalışmanın konusu, yapımı devam eden Ağrı – Kağızman Devlet Yolu güzergahının Sarıbulak'tan Kağızman'a ilerleyen kesiminde, Km: 82+300 – 85+000 arasındaki heyelanlı kesimlerin incelenmesi ve yol geçişi açısından en uygun çözümün ortaya konmasıdır. İnceleme kapsamında arazide heyelanlı kesimlerin jeolojik, morfolojik ve jeoteknik incelemesinin yanında jeoteknik araştırma sondajları yapılarak, mevcut heyelanları oluşturan malzemeleri karakterize edecek laboratuvar numuneleri alınmıştır. Laboratuvar çalışmaları, zeminlerin indeks özelliklerinin belirlenmesinin yanısıra dayanım deneylerini de kapsamaktadır. Dayanım parametrelerinin bulunmasında üç eksenli basınç dayanımı ve doğrudan kesme deneyleri yapılmıştır. Rezidüel dayanım parametreleri, yeraltı suyu konumu verileri ve sondajlarla belirlenen kayma yüzeyi verileri geriye analize tabi tutulmuştur. Halihazırda gerçekleşmiş yer kaymalarını durdurarak, uzun vadede duraylı kalmalarını sağlayacak çözümler doğrultusunda yeni yamaç/şev tasarımları önerilmiştir. Ocak 2018, 195 sayfa Anahtar Kelimeler: Heyelan, Kayma Mekanizması, Geri Analiz, Duraylılık Analizi, Ağrı-Kağızman Karayolu Master Thesis ANATOMY OF LANDSLİDES AĞRI – KAĞIZMAN HIGHWAY FEASIBLE CORRECTION MEASURES Emine ERTEKİN YARDIMCI Ankara University Graduate School of Natural and Aplied Sciences Department of Geological Engineering Supervisor: Prof. Dr. Kamil KAYABALI Mass movements are the second costliest natural hazards in Turkey after earthquakes. Transportation routes amongst other utility lines are the most affected ones by those mass movements. The scope of this investigation involves the geotechnical investigation, remediation measures and the best solutions for the problematic section of Ağrı-Kağızman state route (kms: 82+300 to 85+300) which is currently under construction. The field studies included geological, morphological and geotechnical investigation of road sections affected by landslides. Geotechnical boreholes were drilled to determine the soil profile as well as to obtain soil samples to characterize the sliding materials through laboratory tests. Laboratory tests involved determining the index properties and strength parameters of soil samples. Three-axial compressive strenght tests and direct shear tests were employed for this purpose. Back analyses were carried out using the residual strength data, the position of ground water table and the position of the sliding surface as detected from the boreholes. At the final stage, various slope designs were proposed to remediate the current landslides in the studied area as well as to provide solutions for them to be stable in the long term. January 2018, 195 pages Key Words: Landslide, Slide Mechanism, Back Analysis, Stability Analysis, Ağrı-Kağızman Highway