Muhafazakâr yahudilik


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSMAİL BAŞARAN

Danışman: BAKİ ADAM

Özet:

Tezimizde; Reformist Yahudiler ile Ortodoks Yahudiler arasında bir orta yolbenimseyen ve yoğun olarak Amerika Birleşik Devletleri’nde New York çevresindeyaşayan Muhafazakâr Yahudiler işlenmiştir.Çalışmamızın konusu olan Muhafazakâr Yahudilik, dört bölümde incelenmiştir.Birinci bölümde, Hareketin tarihi, menşei ve kurucuları üzerinde durulmuştur.Tarihiyle ilgili olarak, hareketin hangi şartlar ve ortamda ortaya çıktığı,Reformcularla Ortodokslardan hangi noktalarda ayrılarak nasıl bir yeni hareketoluşturduğu, tarihi süreçte Rabbi Zacharias Frankel’in "Pozitif-Tarihi Ekol“ündenyeni bir hareket olan Muhafazakâr harekete nasıl gelindiği irdelenmiştir.Ayrıca bu bölümde, hareketin gövdesini oluşturan ve ona kaynaklık eden kurumlartanıtılarak hareket içerisinde bu kurumların rollerine değinilmiştir. Bunun yanındahareketin yan kuruluşları da tanıtılarak, üstlendikleri görevler açısından harekete olankatkıları üzerinde durulmuştur.Birinci bölümde ele alınan diğer bir başlık da, hareketin kurucularının tanıtılması vehareket içindeki rolleri konusudur. Bu noktada harekete felsefe ve düşünce olaraköncülük eden Zacharias Frankel ve daha sonra hareketin kurumsallaşmasını sağlayanSolomon Schechter’in rolleri üzerinde detaylıca durulmuştur.Ayrıca birinci bölümün sonunda, hareket içerisinde önemli rol oynayan hareketinönemli rabbi ve önderleri hakkında da bilgi sunulmuştur.İkinci bölümde ise, Muhafazakâr Yahudiliğin temel değerleri ve öğretileri, iki aşırıucu temsil eden Reformist ve Ortodoks Yahudilik’ ten farklı olarak yeni bir ideoloji oluşturma çabaları, harekete bir ülkü olarak temel teşkil edecek olan “Katolik İsrail”kavramı gibi önemli kavramlar ve Muhafazakâr Yahudilik ile Siyonizm ilişkisi v.b.konular detaylıca ele alınmıştır.Üçüncü bölümde, Muhafazakâr Yahudiliğin yaşam tarzı olarak benimsediğiibadetleri, adetleri, dinî gün ve bayramları üzerinde durulmuştur.Dördüncü ve son bölümde ise, Muhafazakâr Yahudilik genel olarak AmerikanYahudiliği içerisinde onun modern versiyonu olarak değerlendirilerek hareketingeleceği ile ilgili görüş ve tartışmalar ve günümüzdeki sorunları ele alınmıştır.AbstractThis thesis has analyzed Conservative Judaism, a middle ground between Reformistand Orthodox Judasim, and members of which are mainly centered around NewYork and the surrounding area.We have studied Conservative Judaism in four main sections. The first section haselaborated on the history, origin and the founders of this movement. We have tried toexamine under which circumstances and in which environment this movementemerged, how the Reformists and the Orthodox formed a new movement bydisagreeing on which issues, and how we arrived from the “Positive-HistoricalSchool” of Rabbi Zacharias Frankel (1875) to the new movement of conservatism.This section has also examined the institutions that have been the source and makeup the body of the movement and their roles in it. Additionally, this section hastouched upon the subsidiary institutions and their contribution to the movement withtheir tasks and duties.Other topics examined in the first section were the founders of the movement andtheir roles within the movement. Specifically, the roles of Zacharias Frankel, whohas lead the movement in terms of both philosophy and thought, and SolomonSchechter (1915), who has institutionalized the movement was analyzed.The end of the first section also provided information on the key rabbis and leadersof the movement and their significant roles. The second section of the thesis has examined in detail the fundamental values andteachings of Conservative Judaism, their efforts to form a new ideology separatefrom the Reformists and Orthodox Judaism which represent two extreme opposites,important concepts such as “Catholic Israel”, which acted as an ideal for themovement, and the relationship between Conservative Judaism and Zionism.In the third section, the religious practices, traditions, religious days and holidays thathave been adopted as a lifestyle in Conservative Judaism, were elaborated.In the fourth and final section, views and discussions that are related to the future ofthe movement and also the problems faced by American Jews includingConservative Jews, were discussed as the evaluation of Conservative Judaism withinthe concept of American Judaism as modern version of it.