Türkiye'deki tarım traktörlerinin enerji verimliliği sınıflandırmasına yönelik bir sistem geliştirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İBRAHİM ERGÜL

Danışman: UFUK TÜRKER

Özet:

Bu çalışmada tarım traktörlerini enerji verimliliğine göre sınıflandırmak amacıyla bir enerji verimlilik sistemi geliştirilmiştir. Bu amaçla traktör tahrik tipi, yakıt enjeksiyon sistemi, hareket iletim tipi gibi traktör enerji verimliliğini etkileyen parametreler incelenmiştir. SCR egzoz emisyon sistemi de dikkate alınmıştır. Bunun yanında bu sistemlerin özgül yakıt tüketimi ve traktör toplam verimliliğine olan etkileri araştırılmıştır. Geliştirilen sistemle Türkiye’de satılan ve TAMTEST tarafından OECD Kod 2’ye göre test edilen 293 tarım traktörü incelenerek, A sınıfından G sınıfına kadar 7 kategoride enerji verimliliğine göre çok verimliden az verimliye kadar sınıflandırılmıştır. Sınıflandırmada kullanılan enerji verimlilik sistemi, OECD Kod 2 test sonuçları ve traktörün teknik özellikleri dikkate alınarak geliştirilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, en yüksek verimli ve en düşük verimli olan A ve G sınıflarına sırasıyla 3 ve 6 adet traktör düşmüştür. Traktörlerin % 39.4’ü D sınıfında yer alırken, bunu % 21.5 ile C ve % 19.5 ile E sınıfı izlemiştir. Daha düşük verimli olan F ve G sınıflarında CR (common-rail) yakıt enjeksiyon ve CVT (sürekli değişken transmisyon) sisteme sahip hiçbir traktör yer almamıştır. A ve B sınıfının ortalama motor gücü sırasıyla 35.5 ve 77.8 kW iken E, F ve G sınıflarında motor güçleri sırasıyla 50.7, 38.8 ve 30.7 kW olarak bulunmuştur. CR sistemine sahip traktörlerde sistemin özgül yakıt tüketimine olan etkisi % 5.1 olarak hesaplanmıştır. 293 traktörün ortalama verimi % 28.2 iken, sadece 4WD traktörlerin ortalama verimi % 27.7 ile en düşük, CVT ve CR sisteminin her ikisine birden sahip olan traktörlerin ortalama verimi ise % 30.8 ile en yüksek olmuştur. Abstract In this study an energy efficiency system was developed to classify for agricultural tractors. For this purpose, parameters which affect on the tractor energy efficiency were studied such as whell drive types, fuel injection systems, transmission types. SCR exhaust emission system also has been considered. Besides, the impact of these systems on specific fuel consumption and overall efficiency of tractor were also investigated. With the developed system, 293agricultural tractors sold in Turkey was tested according to OECD Code 2 by TAMTEST which were examined and classified according to the energy efficiency in seven categories from class A to class G. Energy efficiency system used for classification was developed from OECD Code 2 test results and technical specifications of tractor. According to the results, while 3 tractors has fallen to the class A and 6 other tractors to the class G respectively, which is the most and least energy efficient class with respect to obtained results. While 39.4 % of tractors were in class D, it was followed by class C with 21.5 % and E class with 19.5 % respectively. Any tractor which has both common-rail (CR) fuel injection system and CVT have not been fallen into less efficient F and G classes. While average engin power of class A and B were 35.5 and 77.8 kW respectively, average engine power of class E, F and G havebeen found to be 50.7, 38.8 and 30.7 respectively. The effect of CR injection system on specific fuel consumption of tractors were calculated as 5.1%. While average efficiency of 293 tractors was 28.2 %, average efficiency of only 4WD tractors was the lowest by 27.7 % and average efficiency of tractors which have both CR and CVT systems was the highest by 30.8 %.