Hz. Muhammed’in hayatına savunmacı yaklaşım: Seyyid Emir Ali’nin the Spirit of Islam örneği


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yusuf KABAKCI

Danışman: SEYFETTİN ERŞAHİN

Özet:

1849’da Hindistan’da doğan Emir Ali, burada hukuk eğitimi almış,yüksek lisansını İngiltere’de yapmış ve Hindistan’daki resmi görevinden emekliolduktan sonra İngiltere’ye yerleşerek 1928’de ölünceye kadar burada yaşamıştır.Çocukluğundan itibaren İslam Tarihine ilgi duyan müellif, Oryantalist iddialarakarşı İslam’ı ve Hz. Muhammed’i savunmak, Müslüman aydınlarla, İslam’a ilgiduyan gayri müslimlere de İslam ve Hz. Peygamber hakkında doğru bilgilersunabilmek için The Spirit of Islam adlı eserini yazmıştır. Eser siyer bağlamındaOryantalistlere cevaben yazılmış ilk kapsamlı ve etkili çalışmadır. İngilizce kalemealınan eserin İslamî ve Batılı eserlerden oluşan zengin bir kaynak altyapısı vardır.Bugüne dek çok ilgi gören eser değişik dillere çevrilmiş ve özellikle İngiltere’debirçok baskıları yapılmıştır.Emir Ali eserinde genel olarak klasik İslam Tarihi kaynaklarını referansalmasına rağmen, Oryantalistlerin yaklaşım tarzını benimsemiştir. Eseriningirişinde insanlığın dinî ve sosyal geçmişinden bahsetmiş, mevcut durumunkokuşmuşluğunu izahla, Hz. Muhammed’in risaletinin ilahî boyutundan ziyadeinsanî tarafları üzerinde durmuştur. Mekke dönemini işlerken mucize ve delailtüründen rivayetleri fizikî unsurlarla açıklamış, Kur’an’dan başka mucize kabuletmemiştir. Hz. Peygamber’in Medine’deki uygulamalarının sadecepeygamberliğiyle değil, devlet başkanlığı gibi bütün sorumlulukları dikkatealınarak değerlendirilmesi gerektiğini savunmuştur. Pek çok konuda İslam-Hıristiyanlık mukayesesi yaparak, İslam’ın Hıristiyanlıktan daha makul ve üstünolduğunu ispatlamaya çalışmıştır. Müslümanlara öz güven telkin etmiş fakatpozitivizm, rasyonalizm gibi zamanının Batı menşeli fikir akımlarındanetkilenmiştir. Siyere yaklaşımı açısından kendinden sonraki Müslüman müelliflerietkileyen Emir Ali, Oryantalistlerin Hıristiyanlıktan kaynaklanan yanlış bilgi vetaraflı tutumlarını eleştirirken gösterdiği başarıyı, onların metod ve peygambertasavvurlarına karşı gösterememiştir.AbstractAmeer Ali was born in India in 1849, where he received his training onlaw, and did his postgraduate study in the UK. After retiring from official duties inIndia, he settled in England and lived there until his death in 1928. Interested inIslamic history since childhood, author wrote the work entitled “The Spirit ofIslam” in order to defend Islam and the Prophet Muhammad against orientalistclaims and to provide accurate information about the Prophet for Muslimintellectuals and non-Muslims who are interested to Islam. The work is the firstcomprehensive and effective response to Orientalists in the context of Sirah. It,written in English, based on various and rich Islamic and western sources. Thework has received a lot of interest, been translated into many languages and mademany prints, especially in England.Although Ameer Ali made reference to classical Islamic history sources,he adopted the orientalist approach. In the introduction of his book, he describedreligious and social history of mankind. Explaining the rottenness of the currentstate, he focused on the human rather than divine aspects of the prophethood ofthe Prophet Muhammad. While on the Mecca period, he explains the miracles asnatural events and did not accept any miracle except the Qur’an. He argued thatthe practice of the Prophet in Medina should be evaluated not only taking intoaccount his prophecy but his all responsibilities such as being the head of state. Inmany ways, making comparisons between Islam and Christianity, he has tried toprove that Islam is superior to Christianity and more reasonable. He instilled selfconfidenceof Muslims, but was influenced by western ideas such as positivism andrationalism. While Ameer Ali was successful in criticizing misinformation andbiased attitude of Orientalists stemming from Christianity, he could not show thesame success in the criticism of their method and perception of the prophet.