Suça karışan 12-15 yaş grubundaki çocuklarda akran istismarı ve kendilik algısının karşılaştırmalı olarak incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜLÜMSER GÜLTEKİN AKDUMAN

Danışman: GÜLEN BARAN

Özet:

Bu çalışma; suça karışan ve karışmayan on iki-on beş yaş grubundaki çocukların akran istismarına uğrama durumlarını ve kendilik algısı düzeylerini karşılaştırmak, etkili olabilecek etmenleri ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya suça karışan yüz üç çocuk ile bu çocuklarla aynı yaş ve cinsiyette suça karışmayan yüz üç çocuk dahil edilmiştir. Araştırmada Genel Bilgi Formu, Akran Zorbalığını Belirleme Ölçeği ve Ergenler İçin Kendilik Algısı Profili Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde Çift Yönlü Varyans Analizi, Tek Yönlü Varyans Analizi, Scheffe Testi ve Korelasyon Katsayısı Önemlilik Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; suça karışan ve karışmayan çocukların yaşı, cinsiyeti, kardeş sayısı, doğum sırası, anne ve baba öğrenim düzeyi, ailede çalışan kişi sayısı, oturduğu konut türünün akran istismarına ait bazı boyutlarda (p<.01, p<.05), yaş, cinsiyet, anne öğrenim düzeyi, aile türünün kendilik algısına ait bazı boyutlardan alınan puanlarda anlamlı (p<.01, p<.05) farklılığa neden olduğu, suça karışan çocukların işlediği suç türü, işlediği suçta yalnız olma durumu, daha önce suç işleme durumu, okula devam etme durumu, okula devam ediyor ise okuldan kaçma durumu, göç etme durumu değişkenlerinin akran istismarına ait bazı boyutlarda (p<.01, p<.05), işlediği suç türü, işlediği suçta yalnız olma durumu, daha önce suç işleme durumu, okula devam ediyor ise okuldan kaçma durumu, göç etme durumu değişkenlerinin kendilik algısına ait bazı boyutlardan alınan puanlarda (p<.01, p<.05) anlamlı bir farklılığa neden olduğu bulunmuştur. Araştırmada ayrıca akran istismarına ait bazı boyutlarla, kendilik algısına ait bazı boyutların birbiriyle ilişkili olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öneriler getirilmiştir.AbstractThis study aimed to compare the level of self- perception and peer bullying level in delinquent and non-delinquent children between the ages of twelve to fifteen and to determine the the factors that may influence their peer bullying and self-perceptions levels. The study sample included one hundred and three juvenile delinquents and one hundred and three non-delinquents children who were of the same age and sex of those in the first group. General Information Questionnaire, Peer Bullying Scala, Self-Perception Profile for Adolescents was used in the study. Two Way Variance Analysis, One Way Variance Analysis, Scheffe Test and Correlations Coefficient Significant Test were used as statistical methods. The findings of this study indicated that in some dimensions peer bullying scores vary depending on the age and gender of the child, number of siblings in the family, birth order, the educational status of the mother and father, working people number in the family, residence type (p<.01, p<.05), and in some dimensions self perception scores vary depending on the age of the child, gender, number of siblings in the family, birth order, the educational status of the mother, family type, working people number in the family, residence type (p<.01, p<.05). Furthermore, the study with the delinquent children indicated that in some dimensions peer bullying scores vary depending on the crime type, loneliness status for the crime, crime status for the past, school status, to decamp status of the school, migration (p<.01, p<.05), and in some dimensions self perception scores vary depending on the crime type, loneliness status for the crime, crime status for the past, to decamp status of the school, migration (p<.01, p<.05). Furthermore in this study, both peer bullying and self perception were related with each other in some dimensions. Proposals for solution have been suggested in accordance with the results obtained in the study.