Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÇAĞRI KAYGISIZ
Danışman: GÜLSÜN LEYLA UZUN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu tez çalışması tanıtsallık eklerinin öğretici metin türlerindeki görünümlerinibelirlemek ve tanıtsallık ekleri ile metin türleri arasında istatistiksel bir ilişki olupolmadığını tespit etmek amacıyla yapılmıştır.Bu bağlamda tarama ve ilişkisel araştırma modeline dayalı olarak tasarlanançalışmada veri tabanını oluşturmak üzere Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim 11.Sınıf Dil ve Anlatım Ders kitabında öğretici metinler başlığı altında yer alan 11farlı türdeki toplam 27 metin amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir.Verilerin çözümlenmesinde öncelikle içerik analizi yöntemi kullanılarak sözkonusu metinlerde yer alan tanıtsallık eklerinin türleri ve sıklık değerleri tespitedilmiş ilerleyen aşamada ise değişkenler arasında istatistiksel bakımdan anlamlıbir ilişki olup olmadığının tespit edilmesi için Ki-Kare test istatistiklerindenyararlanılmıştır.Yapılan içerik analizi sonucu söz konusu metinlerde toplam 636 adet tanıtsallık ekiolduğu görülmüş ve bu eklerin hem metin türlerinde dağılımına hem de tanıttürlerine göre dağılımları sayısal olarak betimlenmiştir. Ayrıca değişkenlerarasındaki ilişkiyi belirlemek üzere yapılan Ki-Kare test istatistikleri sonucunda ikideğişken arasında istatistiksel bakımdan anlamlı düzeyde pozitif yönelimli bir ilişkiolduğu görülmüş ve bu bağlamda öğretici metin türüyle ilişkili olduğu tespit edilentanıtsallık ulamının bu türde yer alan metinlerin çözümlenmesine katkı sağlayacağısonucuna varılmıştır.AbstractThis thesis study has been carried out to delineate the view of evidentiality affixesin the instructive text types and than show whether a statisticial correlation amongthe variables (evidentiality affixes – instructive text types) or not.In this context this study designed based on survey and correlational researchmodels. And also to create the database total of 27 insructive texts in 11 differenttext type, which is located in 11th grade textbook, has been selected to purposivesampling method.There were two kind statisticial techniques has been used to analyze the database.At first stage of the analyze, using the content analysis method the types ofevidentiality affixes and their frequencies has been identify. In the second stage ofthe analyze to identify whether a statictical correlation among the variables Chisquaretext statistics has been used.At the and of the content analysis there are 636 number of evidentiality affixes hasbeen found and also thier distribution of both text types and evidentiality types hasbeen shown. In addition to the content analysis, the result of the Chi-square teststatistics revealed that there is a statisticialy meaningful correlation in positivedirection among the two variabes and in this context has been concluded to theevidentiality category has provide to understanding to the instructive text type.