Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEMA HANDE ÖZÇELİK
Danışman: ERTUĞRUL RUFAYİ TURAN
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Platon'un en önemli diyaloglarından biri olan Menon'da erdem kavramının çeşitli tanımlarını ortaya koyarak erdemin nasıl kazanıldığı konusunu incelemek, ayrıca erdem ile bilgi arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla hazırlanan bu tez üç bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde, araştırmayı yapmamıza neden olan sorunun açıklandığı Problem Durumu, Çalışmanın Amacı ve Çalışmanın Önemi'ne değinilmiştir. Erdem ve bilgi arasındaki ilişkinin anlaşılmasında Menon Diyaloğu önemli bir yere sahiptir. Bu diyalog, Sokrates'in diyalektik yönteminin kullanıldığı en önemli diyaloglardan birisi olduğundan tezin ikinci bölümünde, öncelikle, Sokrates'in diyalektik yöntemi ve Sokrates'in Platon üzerindeki etkileri üzerinde durulmuştur. Ardından, Platon ve Sofistler ve Platon'un İdealar Kuramına yer verilmiştir. Platon'un erdem kavramı hakkındaki fikir ve görüşlerini ortaya koyduğu ilk diyalog Menon değildir. Hiçbir sorunu tek bir diyaloğunda ele alıp sonlandırmayan Platon, Menon'u yazmadan önce de birçok diyaloğunda bu konu üzerinde durmuştur. Bu nedenle, tezin üçüncü bölümünde ilk olarak, Platon'un gençlik diyaloglarından Protagoras, geçiş diyaloglarından Gorgias ve ardından Devlet adlı eserinde erdem ve bilgi sorunlarını ele alış biçimi üzerinde durulmuştur. İkinci olarak, Menon Diyaloğu'nda ortaya konan erdemin farklı tanımları ve öğretilip öğretilemeyeceği konuları alt başlıklar halinde incelenmiştir. Aynı bölümde, bilginin araştırılmasına ve erdem ile bilgi arasındaki ilişkinin ortaya konmasına farklı bir bakış açısı getiren Menon Paradoksu üzerinde durulmuştur. Platon'un bilginin baştan beri ruhta örtük bir biçimde bulunduğunu, öğrenmenin ise bir zamanlar kazanılmış ancak daha sonra unutulmuş bu bilginin anımsanmasından başka bir şey olmadığını öne sürdüğü anımsama kuramına ve erdem ile bilgi arasındaki ilişkiye değinilmiştir. Tezde, Sonuç ve Tartışma başlığı altında, tez konusu bağlamında incelenen eserlerde ve özellikle de Menon Diyaloğu'nda yer alan erdem ve bilgi kavramları ve bunlar arasındaki ilişkiyi açıklamaya yönelik analizlerden elde edilen sonuçlara yer verilmiştir. This thesis which was prepared to examine the issue of how virtue was acquired by revealing various definitions of the concept of virtue, and also to reveal the relationship between virtue and knowledge in Menon, one of Plato's most important dialogues, consists of three chapters. In the first part, the Problem Situation which explains the problem that caused us to do the research, the Purpose of the Study and the Importance of the Study are mentioned. Menon Dialogue has an important place in understanding the relationship between virtue and knowledge. Since this dialogue is one of the most important dialogues in which Socrates' dialectical method is used, in the second part of the thesis, firstly, Socrates' dialectical method and Socrates' effects on Plato are emphasized. Then, Plato and Sophists and Plato's Theory of Idea are mentioned. Menon is not the first dialogue in which Plato put forward his ideas and views on the concept of virtue. Plato, who did not deal with and conclude any problem in a single dialogue, focused on this issue in many of his dialogues before writing Menon. For this reason, in the third part of the thesis, first of all, Plato's approach to virtue and knowledge problems in his work named Protagoras from youth dialogues, Gorgias from transition dialogues and then State is emphasized. Secondly, different definitions of the virtue set forth in the Menon Dialogue and whether or not it can be taught are examined under subtitles. In the same chapter, Menon Paradox, which brings a different perspective to researching knowledge and revealing the relationship between virtue and knowledge, is emphasized. Later, the theory of recollection in which Plato argued that knowledge was found implicit in the soul from the beginning, that learning was nothing more than the remembrance of this knowledge, which was acquired but later forgotten and the relationship between virtue and knowledge were mentioned. In the thesis, under the title of Conclusion and Discussion, the concepts of virtue and knowledge in the works examined in the context of the thesis topic and especially in the Menon Dialogue and the results obtained from the analyzes aimed at explaining the relationship between them are included.