Öğretmen ve yöneticilerin görüşlerine göre öğretmenlerin okul yönetimine katılmaları (Düzce İli örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞÜKRÜ UYAR

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Bu arastırmanın amacı, ilkögretim okullarındaki ögretmenlerin okul yönetimine katılmalarına iliskin ögretmen ve yöneticilerin görüslerini ortaya koymaktır. Arastırmanın evrenini, 2005-2006 ögretim yılında Düzce il merkezindeki Milli Egitim Bakanlıgı’na baglı 26 kamu ilkögretim okulunda görev yapan 605 ögretmen ve 66 yönetici olusturmaktadır. Verilerin toplanması asamasında yönetime katılmaya iliskin alanyazın taranmıs, ilgili kavramlar incelenmis ve bunlar birer soru ifadesine dönüstürülerek veri toplama aracı, ‘’Ögretmenlerin Okul Yönetimine Katılma Anketi’’ arastırmacı tarafından gelistirilmistir. Baslangıçta, ankette 60 madde varken uzman görüsüne basvurulduktan sonra, anketteki 60 madde 53’e düsürülmüstür. 53 madde geçerlilik ve güvenirliginin test edilmesi için ön uygulamaya tabi tutulduktan sonra anketin son hali, 352 ögretmene ve 66 yöneticiye uygulanmıstır. Verilerin çözümünde frekans ve yüzde dagılımları ile aritmetik ortalamalar kullanılmıstır. Ögretmenlerin okul yönetimine katılmalarına iliskin görüslerinin cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermedigi t- testiyle, ögretmen ve yöneticilerin ögretmenlerin okul yönetimine katılmasına iliksini görüslerinin ögrenim durumu ve mesleki kıdeme göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermedigi ise tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ile test edilmistir. Aynı sekilde ögretmenlerin okul yönetimine katılmasına iliskin ögretmen ve yöneticilerin görüslerinin boyutlara göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermedigi t- testiyle incelenmistir. Arastırmanın sonuçlarına göre ögretmenlerin yönetime katılma durumuna iliskin yönetici görüsleri, ögretmenlerin görüslerine göre daha olumlu (yüksek) bulunmustur. Yöneticilerin demokratik bir yönetim anlayısına sahip olmaları gerektigi konusunda ise yöneticilerle ögretmenler aynı görüstedirler. Ögretmenler, görüs ve önerilerinin okul yönetimince önemsenmesi durumunda, kendilerinin çalısma isteklerinde artıs oldugunu fakat, okul yönetimi tarafından ögretmenlerin görüs ve önerilerine gerektigi kadar önem verilmedigi görüsündedirler. Ögretmenler, yönetimle ilgili isleri yöneticilere havale etmenin daha risksiz oldugu görüsüne pek katılmadıklarını, yönetime katılma sürecine ayıracak yeterli zamanlarının oldugunu, ancak, okul yöneticilerinin ögretmenlerin görüslerine basvursa da kendi görüsleri dogrultusunda karar verdigini ve bu nedenle yönetime katılmaya istekli olmadıklarını düsünmektedirler. Okul yöneticilerine göre ögretmenler, alınacak kararlara katıldıklarında egitimdeki hizmet kalitesinde artıs oldugunu fakat, ögretmenlerin yönetimle ilgili isleri yöneticilere havale etmenin daha risksiz oldugu düsüncesini tasıdıklarını ve okul yönetimi, ögretmenlere sorumluluk verse bile, ögretmenlerin genellikle sorumluluk almaktan kaçındıklarını düsünmektedirler.