Açık inovasyon ile örgüt kültürü ve sosyal ağlar ilişkisi: Türkiye'de bilişim sektöründe bir araştırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERHAT KASALAK

Danışman: ŞENAY SABAH ÇELİK

Özet:

Bu çalışmanın amacı Türkiye'de bilişim sektöründe yer alan firmaların açık inovasyon inisiyatiflerini araştırmak ve açık inovasyon, örgüt kültürü ile sosyal ağlar arasındaki ilişkileri incelemektir. Öncelikle, nispeten yeni bir kavram olan açık inovasyonun, firmaların hem dış AR-GE kaynaklarından yararlanarak yeni ürün, hizmet ve teknoloji geliştirmesini, hem de kendi AR-GE kaynaklarının başkaları tarafından farklı pazarlarda değerlendirilerek değer yaratmasını vurgulayan inovasyon yönetimi yaklaşımı (Chesbrough, 2006a) olmasından hareketle, firmaların bu yaklaşımı ne kadar doğru anladığı ve uyguladığı araştırılmıştır. Müteakiben, Cameron ve Quinn (1999)'in örgüt kültürü tipleri kullanılarak, firmaların örgüt kültürleri ile açık inovasyon uygulamaları incelenmiştir. Ağ (Network) Teorisine göre, işletmelerin içinde bulundukları ağlardaki aktörlerle (müşteriler, tedarikçiler, rakipler, finans kuruluşları, kamu kurumları, vb.) olan ilişkilerinin ve bu sayede eriştikleri, yararlandıkları kaynakların (hammaddeler, ürünler, bilgi, fonlar, teknoloji, vb.) işletmenin rekabet avantajı elde etmesinde önemli rol oynadığı (Johanson ve Mattsson, 1988) tespitinden hareketle, firmaların sosyal ağdaki konumları, teşvik mekanizmaları ile riske karşı tutumlarının açık inovasyon üzerindeki etkileri irdelenmiştir. Araştırmada nitel yaklaşımlardan çoklu örnek olay incelemesi yöntemi uygulanarak, bilişim sektöründe faaliyet gösteren yedi işletme ile açık inovasyon, örgüt kültürü ve sosyal ağlar arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla görüşmeler yapılmıştır. Çalışma sonucunda, farklı örgüt kültürü tiplerinin, firmaların açık inovasyon başarıları üzerinde anlamlı bir fark oluşturmadığı belirlenmiş, öte yandan firmaların sosyal ağdaki konumlarının, işletmelerin açık inovasyon başarıları üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma ışığında, firmaların sosyal ağdaki konumu ile açık inovasyon arasındaki ilişkinin olumlu olduğu tespitinin, literatüre katkısının olacağına inanılmaktadır. The aim of this study is to examine the open innovation initiative of the companies in the IT sector in Turkey and to examine the relationship between open innovation, social networks and organizational culture. First of all, as it is relatively a new approach that open innovation is the innovation management approach (Chesbrough, 2006a), which emphasizes the fact that firms develop new products, services and technology by utilizing external R & D resources and create value by evaluating their R & D resources in different markets by others, it is investigated how accurately firms understand this approach and apply it. Subsequently, Cameron and Quinn's (1999) organizational culture types were used to examine the relationship between organizational cultures and open innovation practices of firms. According to the Network Theory, the relationships of the enterprises with the actors (customers, suppliers, competitors, financial institutions, public institutions, etc.) in the networks they are in, and the sources (raw materials, products, information, funds, technology, etc.) that they access and benefit from. By moving from the fact that a company plays an important role in achieving competitive advantage through its position in social network (Johanson and Mattsson, 1988), the effects of firms' position in social network, incentive mechanisms and their attitudes towards risk on open innovation have also been examined in this study. The case study method was used in the study. Interviews were conducted with 7 enterprises operating in the IT sector to determine the relations between open innovation, organizational culture and social networks. It has been determined that different organizational culture types do not make a significant difference on the open innovation achievements of the companies, on the other hand, the positions of the firms in the social network have a positive effect on the open innovation achievements of the enterprises. In the light of this study, it is believed that the positive relationship between the position of the firm in the social network and open innovation will contribute to the literature.