Ankara'daki merkez ilköğretim okullarında görevli beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme tekniklerinin uygulanışına ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: GÜRKAY YILMAZ

Danışman: NEVİN GÜNDÜZ

Özet:

Bu çalısmanın amacı Ankaradaki merkez ilkögretim okullarında görevli beden egitimi ve sporögretmenlerinin ölçme ve degerlendirme tekniklerinin uygulanısına iliskin görüslerini saptamaktır.Bunun yanısıra ögretmenlerin bireysel özellikleri (yas, cinsiyet, kıdem, hizmetiçi egitim, ögrenimdurumu) ile anketteki görüslere katılım düzeylerinin arastırılmasıdır.Bu çalısma 2006-2007 egitim ögretim yılında gerçeklesmistir. Çalısmaya Ankara merkezilçelerdeki resmi ilkögretim okullarında görevli 160 beden egitimi ögretmeni ( 75 bayan , 84 bay )katılmıstır. Ögretmenlerinin ölçme degerlendirme tekniklerinin uygulanısına iliskin görüslerini almakiçin dörtlü likert tipi anket uygulanmıstır. Anket sonucu elde edilen veriler frekans ve yüzdelerleaçıklanmıs ve yorumlanmıstır. Ayrıca, ikili gruplarda bagımsız t- testi kullanılmıs, ikiden fazlagruplarda tek yönlü varyans analizine (One-Way ANOVA) uygulanmıstır. Tek yönlü varyansanalizinde gruplar arasında ortaya çıkan farkı degerlendirmek için Bonferroni çoklu karsılastırma testiuygulanmıstır. Yapılan analizlerde p < 0,05 anlamlılık düzeyi esas alınmıstır. Bunlara ek olarak,ögretmenlerin haftalık ders saati, dersine girilen sınıf sayısı, dersine girilen ortalama ögrenci sayısı,çalısılan kurumda bulunan toplam beden egitimi ögretmeni sayıları göz önünde bulundurularak, budegiskenlerin katılımcıların görüsleri ile olan iliskisini anlamaya yönelik olarak Pearson momentlerçarpımı korelasyon katsayıları hesaplanmıstır. Çalısmada elde edilen sonuçlar resmi ilkögretim okullarında çalısan beden egitimiögretmenlerinin anketteki görüslere “her zaman” katıldıklarını belirtmislerdir. Çalısmaya katılanögretmenlerin demografik özellikleri ile (yas, cinsiyet, kıdem, ögrenim durumu vb.) ile ankettekigörüsleri karsılastırıldıgında yas, kıdem, ögrenim durumu, hizmetiçi egitim alıp almadıklarıbakımından anlamlı bir fark çıkmıstır (p <0.05).Çalısmada ayrıca beden egitimi ögretmenlerinin 2006-2007 egitim ögretim yılı bahardöneminde haftalık ders saati, dersine girilen sınıf sayısı, dersine girilen ortalama ögrenci sayısı,çalısılan kurumda bulunan toplam beden egitimi ögretmen sayılarının ögretmenlerin ölçme vedegerlendirme tekniklerini uygulamalarına yönelik görüsleri arasında istatistiksel olarak anlamlı birfark bulunamamıstır (p>0.05).AbstractThe main purpose of the study is to assess the views of physical education teachersworking in primary school in centre of Ankara towards measurement and evaluationapplications. The views are also examined as a function of demographic variables includingage, gender, length of working, in-service training, and education level.The study was conducted on 2006-2007 academic year. 160 physical educationteachers (75 women, 84 men) working in the public primary schools participated in thestudy. A four point likert scale instrument was used to collect data. The data obtained fromthe teacher were assessed by using both descriptive and inferential statistics. Descriptivestatistics was used to get the frequencies and percentages. Moreover, as inferential statistics,independent sample t-test and one was analysis of variance (ANOVA) were performed to getthe differences. To find out the difference obtained from ANOVA, Bonferroni test was usedas follow up comparison test. The whole analyses were assessed by taking into consideration0.05 significance level. In addition, Pearson Product Moments Correlation Coefficient wasperformed to find out the relationship among teachers’ views toward measurement andevaluation application and their working load (weekly hours), number of the classes theyoffer a course, number of the students they offer a course, number of the colleagues. Results showed that physical education teachers participated in the study were‘strongly agree’ to the views including the scales regarding measurement and evaluationapplication. Findings demonstrated that there was a significant difference of the views ofphysical education teachers in terms of their age, length of working, education level, and inservicetraining program (p <0.05).Moreover, results of the study revealed that there was no significant relationshipamong teachers views toward measurement and evaluation and their working load (weeklyhours), number of the classes they offer a course, and number of the colleagues (p>0.05).