Politik iletişim aracı olarak sosyal medya: 2018 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların Twitter kullanımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SERHAT MADSAR

Danışman: FATİH KESKİN

Özet:

İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler toplumun her alanında olduğu gibi politik iletişim alanını da etkilemektedir. Yeni medya ortamlarının ortaya çıkışı, politik iletişim uygulamalarının geleneksel medyanın yanında yeni kanallar aracılığı ile uygulanmasını sağlamaktadır. Web 2.0 teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte sosyal medya ortamları politik iletişim için önemli bir alan haline gelmiştir. Sosyal medya mecraları, özellikle seçim dönemlerinde politik liderlerin ve partilerin yurttaşlara ulaşabilmeleri için önemli bir işlev görmektedir. Bu çalışmada politik iletişim aracı olarak sosyal medyanın rolü ortaya konmak istenmiştir. Çalışma kapsamında ise 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri'nde adayların Twitter kullanım pratikleri incelenmiştir. Bu doğrultuda seçimde Cumhurbaşkanı adayları Doğu Perinçek, Meral Akşener, Muharrem İnce, Recep Tayyip Erdoğan, Selahattin Demirtaş ve Temel Karamollaoğlu'nun 13 Mayıs- 24 Haziran tarihleri arasındaki Twitter kullanımları karşılaştırmalı olarak istatistiki veriler ile analiz edilmiştir. Twitter kullanım biçimlerini ve farklılıklarını belirlemek için adayların hangi amaçla paylaşım yaptıkları, bu mecradan ne şekilde yararlandıkları ve diğer kullanıcılarla etkileşim düzeyleri içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. SPSS yöntemiyle elde edilen verilere göre adaylar Twitter'ı mitinglerini, katıldıkları etkinliklerini ve vaatlerini duyurmak, çeşitli konular hakkındaki eleştirilerini iletmek amacıyla kullanmışlardır. Adaylar arasında farklılıklar görülse de genel olarak sosyal medyanın sunduğu karşılıklı iletişimden yeterince yararlanılmamıştır. Anahtar Kelimeler: Politik İletişim, Web 2.0, Sosyal Medya, Twitter, 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri Developments of communication technologies affect the field of political communication as well as all other areas. The appearence of the new media channels provides to apply of the political communication implementations by the new channels beside the traditional media.Thanks to the emergence of new media channels and the development of web 2.0 technologies, social media has become an important area for political communication. The social media channels play an important role to reach the citizens of the political leaders and parties specially during the election periods. The purpose of this research is specifying the role of social media as political communication. Regarding the purpose of this study, it has been analyzed with comparative and statistical ways that presidential candidates Doğu Perincek, Meral Aksener, Muharrem Ince, Recep Tayyip Erdogan, Selahattin Demirtas and Temel Karamollaoglu communication methods on Twitter applications on presidential elections from May 13, 2018 till the election day which is June 24, 2018 . It also has been examined with content analysis method to specify the Twitter usage form and differences for which purpose did the candidates share on Twitter, how they benefited on this and the interaction levels with the other users.. The candidates posted on Twitter for announcing their activities and promises, and communicating their members on various subjects in accordance with the data achieved by SPSS method. Although there are differences between the candidates, usually, they didn't benefit enough from the mutual communication provided by the social media. Keywords: Political Communication, Web 2.0, Social Media, Twitter, 2018 Presidential Elections