Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2008
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Onur ÇALIŞKAN
Danışman: İHSAN ÇİÇEK
Özet:Bu araGtırmada coğrafya lisans programında yer alan flüvyal jeomorfoloji konularında gezi-gözlem metodunun kullanımı ve öğrencilerin coğrafi becerileri ve öğrenmesi üzerindeki etkisi araGtırılmıGtır. Coğrafyada arazi çalıGmaları, geniG bir çevre tarafından lisans eğitiminin temel parçalarından biri olarak algılanmakta ve genellikle gerek öğretim elemanları gerekse de öğrenciler öğrenme ve öğretmenin en etkili ve keyifli yöntemlerinden biri olduğu konusunda hem fikir kalmaktadırlar. Arazi çalıGmaları çok farklı derslerin, geniG bir kapsamda araGtırılmasına olanak sağlamakta ve coğrafya programı içindeki pek çok teorik ve pratik kavramın bütüncül bir yapıda ortaya konmasında çok değerli bir role sahiptir. Gezi-gözlem metodunun değerlendirilmesi için coğrafya programı birinci sınıf öğrencileri bir arazi gezisine götürülmüG, veriler, arazi öncesi ve sonrası uygulanan iki adet sormacadan elde edilmiGtir. Bu verilere göre; Öğrencilerin gözlem, harita ve araGtırma becerilerinde anlamlı bir geliGme bulunmuGtur, ayrıca öğrenciler arazi ve araGtırma teknikleriyle birlikte analitik becerilerinde de ilerleme kaydetmiGlerdir. Bununla beraber öğrenciler arazi gezisinin teorik bilgilerinin uygulamalarla bütünleGtiği konusunda hemfikirdir. Flüvyal jeomorfoloji konularında ise veriler, temel oluGturan altı madde de (erozyon, birikim, sekiler, kaide seviyesi, yarma vadi) öğrenciler geliGim göstermektedir.