Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarında karikatürlerin yeri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NUR KAPLAN

Danışman: AYŞEGÜL BAYRAKTAR

Özet:

Bu çalışmanın amacı Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitapları setlerinde bir uyaran olarak karikatürün ne oranda kullanıldığının saptanması ve yer alan karikatürlerin hangi becerileri geliştirmeye yönelik olduğunun belirlenmesidir. Bu araştırmada betimsel çalışma olan tarama modeli kullanılmıştır. İlgili yazın taraması yapılarak, yabancı dil öğretimi ilkeleri, yöntem ve teknikleri sırasıyla incelenmiş, dört temel dil becerisi açıklanmıştır. Ardından karikatürün tanımı yapılmış, karikatürün tarihine ve eğitimdeki yerine değinilmiştir. İnceleme kapsamına alınan kitaplar Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitapları Seti, Gazi Üniversitesi Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitapları ve Yedi İklim Türkçe Setidir. Yabancılara Türkçe öğretimi için kullanılan ders kitaplarında karikatürün kullanıldığı sayfa, karikatürün kullanım amacı ve karikatürün uygulama şekli olarak üç başlık altında incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda inceleme kapsamına alınan yabancılara Türkçe öğretimi alanında hazırlanan ders kitapları setlerinde çeşitli karikatürlerin kullanıldığı ve birbirinden farklı amaçlar doğrultusunda yer aldığı belirlenmiş, ancak bu karikatürlerin yetersiz olduğu tespit edilmiştir. "Yeni Hitit Türkçe Öğretim Seti"nde %6.46, "Yabancılar İçin Türkçe Öğretim Seti"nde ise %6.76 ve "Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti"ndeki ise %4.20 oranında karikatür bulunmaktadır. The aim of this study is to determine the proportion of comics as a stimulus, in textbook (coursebook) sets used for teaching foreign language as Turkish and to specify which skills are aimed to be developed by these comics. In this research the descriptive survey model is used. By making a literature review the principles, methods and technics of teaching foreign language are examined one by one. Four basic language skills are explained. After, the comics is defined, the history of comics and the place of it in education is mentioned. The analyzed books are Turkish Textbooks Set for New Hittite Foreigners, Gazi University textbooks for Foreigners and Yunus Emre Institute Yedi İklim Turkish Set. The textbooks used for teaching Turkish to foreigners are examined under three titles (heading) as the page used for comics, the aim of comics and the manner of application of comics. As a result of this study, in the textbooks prepared in the field of teaching foreign languages to foreigners, various cartoons were used and they were found to be in different directions, but the cartoons are inadequate. There are caricatures in "New Hittite Turkish Teaching Set" at 6.46%, "Foreign Teaching Turkish Teaching Set" at 6.76% and "Yedi İklim Turkish Set" at 4.20%.