Güzel sanatlar liselerinde okutulan "sanat eserlerini inceleme" dersinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FADİME POYRAZ TUNÇ

Eş Danışman: AYŞE OKVURAN, AYŞE ÇAKIR İLHAN

Özet:

İnsanın yaşamı devam ettiği sürece, düşünme etkinliği gibi sanat yapıtı üretmesi de devam edecektir. Sanat ne üretirse üretsin ortaya koyduğu şey, varlık hakkında bir tür bilgidir. Üretilen bu bilgi sadece estetik nitelik, ya da bilimsel bilgiyi aktarmak vb. bir amaç taşımaz. Bu çalışmanın amacını, Güzel Sanatlar ve Spor Liselerinin, Resim bölümlerinde okutulan Sanat Eserlerini İnceleme Dersinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi oluşturmaktadır. Bu tez çalışmasıyla amaç, Sanat Eserlerini İnceleme dersinin kazanımlarının oluşup oluşmadığını, öğretmen ve öğrenci görüşlerinin ilişkisini karşılaştırarak ortaya koymaktır. Sanat Eserlerini İnceleme ders öğretmenlerinin, sanat eseri analizi ve sanat eserini inceleme konusuna yaklaşımları nasıldır? Öğrenciler karşı karşıya kaldıkları herhangi bir sanat eserini tanımlayabilme becerisi kazanabilmişler mi? Sanat Eserlerini İnceleme dersinde istenilen kazanımlara ulaşılabiliniyor mu? Bu tez çalışmasının birinci bölümünde çalışmanın problemi tanımlanmıştır. İkinci bölümde ise farklı sanat teorileri ve yaklaşımları ve aynı zamanda sanata felsefi yaklaşımlar tartışılmaya çalışılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için, öğretmen ve öğrenciler için ayrı ayrı ölçme aracı (anket) hazırlanmıştır. Verilerin çözümlenmesi sırasında anketlerdeki açık uçlu soruların dışındaki sorular için seçeneklerin kaç kişi tarafından tercih edildiği (N) ve bunun toplam içerisindeki yüzdesi (%) hesaplanarak çizelgelerde ortaya konmuştur. Açık uçlu sorularda ise cevaplardan elde edilen ortak ifadeler ve bunlara değinen kişilerin sayısı (frekans-f) çizelge halinde gösterilmiştir. Öğretmenlerden elde edilen veriler evren ve örneklem; öğrencilerden elde edilen veriler ise çalışma grubundan toplanmıştır. Elde edilen bulgularda, öğretmenlerin çoğunluğu haftalık ders saatinin yeterli ancak dersin daha çok ders döneminde okutulması gerektiğini düşünürken, öğrencilerin yarısı ders saati süresinin kısmen yeterli olduğunu, diğer yarısı iki yarıyıllık dönemin bu ders için yeterli olduğunu düşünmektedir. Öğrencilerin dersten çok önemli kazanımlar elde ettikleri, duygularını daha iyi ifade edebildikleri ve özgüven kazandıkları ortaya çıkmıştır. Dersin sanat eğitimi alanındaki rolünü ise dersi veren öğretmenler öncelikle öğrencilerin sanatı sevmeleri ve kendi anlatım dillerini oluşturmaları olarak ortaya koymuşlardır. En önemli eksiklik güncel sanat konuları ve eserlerinin programda yer almamasıdır. Kütüphanenin yetersizliği, teknolojik donanımın yetersizliği ya da hiçbir teknolojik donanımın olmaması da tespit edilmiştir. Sanatsal faaliyetlere erişebilme olanaklarını ise oldukça sınırlı sayıda öğrenci kullanmaktadır.Öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlardan birisi öğrencilerin derse yeterli ilgi göstermemeleri ve ders için gerekli olan altyapının olmamasıdır. Öğrencilerden elde edilen verilere göre öğretmenin ders anlatma konusundaki yetersizliği, uygulamaya yönelik eksiklikler, sanatçılarla tanışma, öğretmenin kullandığı materyal, kentteki sanatsal etkinliklerin ders kapsamında takibi olarak sıralanabilir.AbstractAs long as life exists humankind will continue to produce works of art. All kinds of art products are about the knowledge of existence. This knowledge is not only about aesthetic or scientific knowledge, but artwork also has the power to change life and social realty. The aim of this study is to analyse the work of the art course (class) at the Fine Arts and Sport High School program according to the teachers and students. Within this study we will try to understand the output of the course and the teachers’ and students’ ideas about the course. In this context, attempts were made to answer some questions. What are the teachers’ thoughts about the analysis of the work of the art course? Are students gaining the ability to analyse a work of art when they come across it? Does the aim of the analysis of the work of art courses become reality? In this thesis the problem of the study is defined in the first chapter. In the second chapter I try to argue different art theories and approaches and also philosophic approaches to art. To collect data I prepared different questionnaires for students and teachers. While I analysed the data that was collected I tried to find out how many people ticked same choice (N) and the percentage (%) was calculated and shown in the table. For open ended questions, I tried to make the table detect common statements and the number of people (frequency-f) that used those statements. According to the results of the empiric survey, the majority of the teachers believe that the number of hours of the course per week is sufficient but that it should be taught in more semesters. Half of the students think that the number of course hours is partly sufficient and the rest of the students think that two semesters is sufficient for this course. According to the findings, the students gain very important outputs such as the ability to express themes of self-improvement and to be more self-reliant. According to the teachers, output of the art education is that the students learn to love art and gain their own way of expression. The most important missing element of the course is the lack of current art issues and works. In addition, an insufficient library and technology are also defined as missing factors. Another important element that is missing is the lack of art activities in each city. According to the findings, the important problems that teachers face are insufficient attention of students and insufficient equipment. According to the students’ findings, important problems that students face are insufficient capacity of teachers, lack of communication with artists, insufficient materials that teachers use for the course, the lack of practice, and lack of opportunity to follow art activities in the city.