Mükemmeliyetçilikle ilgili psikoeğitim programının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeyleri ve akademik başarılarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ASİYE BÜŞRA ŞİRİN

Danışman: SERAP NAZLI

Özet:

Bu araştırmanın temel amacıakılcıduygusal davranışçıpsikolojik danışma kuramının temel ilkelerine dayalıolarak hazırlanmış psikoeğitim programının ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeyleri ve akademik başarılarıüzerinde etkilerinin araştırılmasıdır. Araştırma 2009-2010 eğitim öğretim yılı Hedise Evyap İlköğretim Okulu 8. sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmada 2 X 3‘lük (deney-kontrol-ön test-son test- izleme testi) deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkenlerini, öğrencilerin mükemmeliyetçilik düzeyleri ve genel akademik başarı düzeyleri oluşturmaktadır. Bağımsız değişken ise öğrencilere uygulanmış olan psikoeğitim programıdır. Deneysel uygulamanın başlangıcında 132 öğrenciye çok boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği uygulanmıştır. Mükemmeliyetçilik düzeyi grup ortalamasının üzerinde ve akademik başarısıgrup ortalamasının altında olan öğrencilerden 15’er öğrenci deney ve kontrol grubuna yansız olarak atanmıştır. Deney grubuna her biri ortalama 60 dakika süren 11 oturumluk psikoeğitim programıuygulanmıştır. Akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalıolarak hazırlanan programın kazanımları Welman ve Moore’un taksonomisi dikkate alınarak belirlenmiştir. Programın içerik öğesinde, mükemmeliyetçilik kavramı, negatif öz konuşmalar, Ellis’in ABC Modeli, başarısızlık korkusu, akılcı olmayan inançlar, akılcıinançlar, verimli ders çalışma stratejileri ve gerçekçi hedef belirlemeye yer verilmiştir. Danışma süreci 60 dakikalık oturumlar halinde düzenlenip, oturumların başında konuya dikkat çekilmiş, kısa bilgilendirmeler yapılarak alıştırmalara geçilmiş ve ev ödevleri ile oturumlar sonlandırılmıştır. Deneysel işlemin bitiminden hemen sonra gruplardan son test ölçümleri, deneysel işlemin tamamlanmasından 2 ay sonra da izleme testi ölçümleri alınmıştır. Oluşturulan gruplar arasında öntest sontest ve izleme testi bakımından fark olup olmadığıMann Whitney U Testi ile kontrol edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracıolarak Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve öğrencilerin akademik başarılarıile ilgili veriler için de öğrencilerin ders notları kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda araştırmacı tarafından akılcı duygusal davranışçı yaklaşıma dayalıolarak geliştirilmişolan 11 oturumluk psikoeğitim programının ilköğretim 8. Sınıf öğrencilerinin mükemmeliyetçilik düzeylerini anlamlı düzeyde azalttığı, genel başarılarıüzerinde ise bir etkisinin olmadığı görülmüştür.AbstractThe main problem of this research is to examine the effects of psychoeducation programme, which isprepared based on the basic principles of rational emotional behavioral psychological consultation, on 8th year students’ perfectionism levels and academic achievement. The research has been conducted with 15 students who are elected randomly among 8th year students of Hedise Evyap Primary School in 2009-2010 academic year. In the research, 2 X 3 experimental design (experiment-control-pretest-posttest-follow up test) has been used. The dependent variables of the research are students’ perfectionism and academic achievement levels. The independent variable of the researchis the Pscyhoeducation Programme which is applied to the students. Atthe beginning of the experimental application, Multidimensional Perfectionism Scale has been applied to 132 students. 15 students for experimental and control groups have been assigned randomly among students whose perfectionism levels are more than the group average and academic achievements are less than the group average. Pscyhoeducation programme, consisting of 11 sessions, each of which proceeds 60 minutes, has been applied to the experiment group. The acquirements of the programme, which has been prepared based on rational emotional behavioral approach,have been determined by taking into account the taxonomy of Welman and Moore. The content of the programme includes the concept of perfectionism, negative self-talks, ABC Model of Ellis, fear of failure, irrational beliefs, rational beliefs, efficient studying strategies and realist goal setting. Counseling process has been held in the form of 60 minutes sessions and at the beginning of each session the attention has been drawn to the topic. After short information has been given, practices have been made and the sessions have been completed with homework. Posttest measurement has been made soon after the end of experimental activity and follow up test measurementhas been made after 2 months from the end of experimental activity. Whether is there any difference between groups in terms of the pretest, posttestand follow up test has been tested by Mann Whitney U Test. In the research, MultidimensionalPerfectionism Scale has been used in order to collect the data and examination results were used academic achievement of the students. As a result of the research, it has been observed that 11 sessions psychoeducation programme, which isimproved based on the rational emotional behavioral approach, has decreased the perfectionism levels of the students significantly, however it has not a significant effect on their academic achievement.