Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SALİH ÇAÇAN
Danışman: Mehmet Akif Koç
Özet:
Tez; giriş, iki ana bölüm ve sonuçtan oluşmaktadır. Giriş kısmında öncelikle araştırmanın konusu ve önemi daha sonra çalışmanın yöntemi ve kaynakları açıklanmıştır. Birinci bölümde; Basra ve Kûfe ekollerinin tarihsel gelişimi ve temsilcileri anlatılıp; Basra ve Kûfe ekollerinin ihtilaflı dil görüşlerine zemin hazırlayan yöntem ve yaklaşımlarına kısaca değinilmiştir. İkinci bölümde, öncelikle Basra ve Kûfe ekollerinin ihtilaflı oldukları i'rabî mevzular çalışma kapsamı dahilinde tespit edilerek, ana hatlarıyla maddeler halinde açıklanmıştır. Sonrasında ise Taberî tefsirinde tespit ettiğimiz, i'rabî mevzular ve bu mevzular hususunda Basra ve Kûfe ekollerine ait görüşlerin zikredildiği ayetler tespit edilmiş, gerekli değerlendirmeler ve açıklamalar yapılmıştır. Sonuç kısmında ise, Taberî'nin tefsirinde genişçe yer verdiği iki ekolün i'rabî mevzulardaki yaklaşımları üzerinden, dilbilimsel yöntemin tefsir üzerindeki göz ardı edilemez etkisi belirtilmiş ve genel bir değerlendirme yapılmıştır.
Thesis consists of introduction, two main sections and conclusion. The
introduction highlights the subject and importance and then methods and
sources of the thesis. In the first part, historical development and
representatives of Basra and Kufa schools is mentioned, and then methods
and approaches of the Basra and Kufa schools, that prepare the ground
for their controversial language views is briefly discussed. In the
second part, controversial i'rabi positions of Basra and Kufa schools
are determined within the scope of the study and are outlined in the
main lines. Thereafter, i'rabi positions determined in the Taberi's
tafsir and the verses that mentions the opinions of the Basra and Kufa
schools with regard to that positions are determined, and necessary
evaluations and explanations are conducted. In the conclusion, the
effect of linguistic method on tafsir is discussed with reference to
approaches of two major schools on i'rabi positions which Taberi
discusses in detail in his tafsir, and in addition, a general evaluation
is conducted.