Farklı yıllarda uygulanan Yabancı Dil Seviye Tespit Sınavı puanlarının eşitlenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YAŞAR MEHMET ZOR

Danışman: ÖMAY ÇOKLUK BÖKEOĞLU

Özet:

Bu çalışmada bir yabancı diller yüksekokulunun 2013 ve 2014 yıllarında yapmışolduğu Seviye Tespit Sınavı’nın (STS) dinleme, dilbilgisi ve okuma alt testlerinden eldeedilen puanların Klasik Test Kuramı’na (KTK) dayalı test eşitleme yöntemlerindendoğrusal eşitleme ve eşit yüzdelikli eşitleme yöntemleri kullanılarak eşitlenmesi ve buyöntemlerden en uygun olanının belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın araştırmagrubu 2013 ve 2014 yıllarında STS’ye giren 1320’şer öğrenci olmak üzere toplam 2640öğrenci oluşturmaktadır.Çalışmada kullanılan veriler, yabancı diller yüksekokulunun uyguladığı STSkapsamında uygulanan dinleme, dilbilgisi ve okuma alt testlerinden elde edilen test vemadde puanlarıdır. Verilerin analizi beş aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamadaalt testlere ait betimsel istatistikler hesaplanmış; ikinci aşamada testlerin eşitlemevarsayımlarını sağlayıp sağlamadığı test edilmiş; üçüncü aşamada doğrusal eşitlemeyöntemi kullanılarak eşitlenmiş puanlar elde edilmiş, dördüncü aşamada eşit yüzdeliklieşitleme yöntemi kullanılarak eşitlenmiş puanlar elde edilmiş ve son aşamada ise hangieşitleme yönteminin daha uygun olduğuna karar vermek amacıyla eşitlemenin hatamiktarını veren WMSE katsayıları hesaplanarak karşılaştırılmıştır.Testlerin eşitlenmesi aşamasına geçilmeden önce, alt testlerin tek boyutluluğu ilegüvenirlikleri, ortalama güçlükleri, ortalamaları ve varyansları arasında fark olupolmadığı araştırılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda, her bir alt testin tekboyutluluk koşulunu sağladığı; güvenirlikleri ve ortalama güçlükleri arasında manidarfarklılık bulunmadığı görülmüştür. Dinleme ve dilbilgisi alt testlerinin ortalamalarıarasında manidar farklılık bulunurken, okuma alt testlerinin ortalamaları arasında manidar farklılık bulunamamıştır. Dinleme ve okuma alt testlerinin varyansları arasındamanidar farklılık bulunmazken, dilbilgisi alt testlerinin varyansları arasında manidarfarklılık bulunmuştur. 2013 ve 2014 yıllarında uygulanan STS dinleme ve dilbilgisi alttestlerinin eşitlenmesi için en uygun yöntemin WMSE katsayısı daha küçük olandoğrusal eşitleme yöntemi olduğu, okuma alt testlerinin eşitlenmesinde, kullanılan heriki yöntemin de eşit WMSE katsayısı üretmesi, kullanılan yönteme göre farklılıkoluşmadığı sonucuna götürmüştür.AbstractIn this study, equating scores taken from listening, grammar and reading onEnglish Placement Test (EPT) applied between 2013 and 2014 at a school of foreignlanguages according to Classical Test Theory (CTT) is aimed using linear andequipercentile equating which is one of the test equating methods and determination ofthe optimum one. 1320 students who held the EPT test comprise the research group ofthe work. According to this, the research group consists of 2640 people.The data used in the study are test and item scores obtained from the EPTthrough listening, grammar and reading applied at the school of foreign languages. Theanalyzing of the data consist of five stages. At the first stage, descriptive statisticsrelated to the tests are calculated; at the second stage, assumptions of equating areevaluated; at the third stage, equated scores are obtained through linear equatingmethod; at the fourth stage, equated scores are obtained through equipercentile equatingmethod; and finally at the fifth stage, WMSE coefficents are calculated and compared inorder to decide which equating method is appropriate.Before the stage of equating tests, sub-tests’ unidimensionality and theirreliability, average difficulty, difference between their means and variants have beenexamined. Depending on the findings, every sub tests’ providing unidimensionalityassumption, as well as having not significant difference between their reliability andaverage difficulty have been observed. While there is a significant difference betweenlistening and grammar tests’ means, there is not such a difference between reading subtests. However, there is not a significant difference between listening and reading subtests’ variants, but there is between grammar sub tests’. As a result, it can be said that equating the listening and grammar sections of EPT’s held in 2013 and 2014, the mostappropriate method is linear equating whose WMSE coefficent values are lesser;equating the reading tests both methods have the same results since these two has equalWMSE coefficents.