Ergenlerin dini kimlik kazanmalarına sosyal öğrenmenin etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FİLİZ ORHAN

Danışman: İHSAN ÇAPCIOĞLU

Özet:

Ergenlerin Dini Kimlik Kazanmalarına Sosyal Öğrenmenin Etkisi Bu tez, sosyal öğrenme kuramının din alanı ile ilişkisini kurarak uygulayarak bu alana yeni bir açılım getirmeyi hedeflemektedir. Araştırma ergenlik dönemi temel alınarak ortaya konulmuştur. Ergenlik döneminin belirgin özelliklerinden olan bireyin sosyalleşme gereksinimi, kimlik bulma (aidiyet) sorunu, kendini ve çevresindeki olup bitenlere anlam verme çabası bireyi çevresi ile etkileşime sokar. Bu gereksinimleri karşılamak birey için çok önemli hale gelir. Bu dönemde yaşamında bazı modeller daha çok ön plana çıkmaktadır. Bunlar arkadaş gruplarıdır. Birey için bu gruplarda varlık gösterebilmek, onlar tarafından benimsenmek son derece önemlidir. Grup tarafından kabullenilme bireyi grubun olumsuz isteklerini de yapmaya itebilmektedir. Araştırmada da ön plana çıkarıldığı gibi sosyal etkinin bireyin üzerinde sahip olduğu tahmin edilenin de ötesinde bir güce sahiptir. Fakat olumsuz da olsa bu grupların bireye ihtiyaç duydukları bir kimlik sağladıkları yadsınamaz bir gerçekliktir. Araştırmada bireyin etkisinde kaldığı arkadaş grupları, cinsiyet rolleri vb. açıklanarak dinin bireye nasıl bir kimlik kazandırdığı sosyal öğrenme bağlamında ortaya konulmuştur. Sosyal öğrenme bireyin dini sosyal olarak öğrendiği tezinden hareket etmekte ergenin dini kimlik kazanmasında çevresindeki rol modellerin davranışlarını gözlemlenmesine ve model almasına önem vermektedir. Araştırma; sosyal öğrenmenin din ile ilişkilendirmesi sonucu ortaya çıkarılan bu ürün ile ergenin dinin beklentileri doğrultusunda dini bir kimliğe daha etkin bir şekilde sahip olmasına katkı bulunmaktadır. AbstractEffect of Social Learning to Adolescents Developed Religious Identity In this dissertation, social learning theory by establishing relations with the religious field by applying a new initiative in this area aims to bring. Research has been demonstrated on the basis of adolescence. Adolescence of the salient features of the socialization of the individual requirement, finding identity (sense of belonging) problem, efforts to make sense of what is happening around oneself and the environment interact with individual inserts. This becomes very important for the individual to meet the requirements. In this period of life, some models are more to the fore. They are a group of friends. Individuals in these groups to be able to show the existence, they are extremely important to be adopted by. To acceptance by the group members of the group can be pushed together to make a negative requests. As highlighted in the study of social influence on an individual's estimated to have a power beyond the features. But even if the negative of these groups of individuals that they need to provide an identity is an undeniable reality. In this study, the individual is exposed groups of friends, gender roles, and so on. explaining how the religious identity of the individual in the context of social learning has been demonstrated that saves. Social learning from the premise that an individual's religious socially learned to move around in winning the adolescent's religious identity to be role models and modeling of the behavior observed is committed to. research; As a result of social learning associate with religion revealed religion with this product adolescent religious identity in line with the expectations of having contributed to more effectively include.