Ortaöğretim İngilizce dersi öğretim programındaki iletişimsel yaklaşımın sınıf içi uygulamalara yansıması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ASUMAN FULYA SOĞUKSU

Danışman: Berna Aslan

Özet:

Bu araştırmada, Ortaöğretim Kurumları İngilizce Dersi ÖğretimProgramı’ndaki iletişimsel yaklaşımın, 2011-2012 eğitim-öğretim yılındaAnkara ili merkez ilçelerindeki üç Anadolu lisesinde onuncu sınıf İngilizcedersinde sınıf içi uygulamalara nasıl yansıdığını ortaya koymak amaçlanmıştır.Araştırma, etkileşim çözümlemesinin kullanıldığı bir sınıf araştırmasıdır.Araştırma grubunu, 85 onuncu sınıf öğrencisi ve 3 İngilizce öğretmenioluşturmuştur. Araştırmada veriler, belge incelemesi ve gözlem yoluylatoplanmıştır. Gözlem sırasında, Dil Öğretiminde İletişimsel Yönelim GözlemŞeması kullanılmıştır. Belge incelemesi ve gözlem yoluyla elde edilen verilerinçözümlenmesinde betimsel yöntemlerden yararlanılmıştır. Gözlem yoluylaelde edilen veriler, SPSS istatistiksel çözümleme programı kullanılarakçözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular, sınıf içi uygulamaların,öğrencilere temel dil becerilerini bütünleşik biçimde öğreterek ve iletişimselyeterlik kazandırarak onların hedef dilde iletişim kurmalarını sağlamayayönelik olmadığını göstermiştir. Bunun yanı sıra, sınıf içi uygulamalardaanlama odaklanan, öğrenen merkezli ve gerçek yaşam durumlarını yansıtanbir öğrenme ortamı oluşturulamadığı belirlenmiştir. Bu bulgulara dayanılarakaraştırmada, Öğretim Programı’ndaki iletişimsel yaklaşımın sınıf içiuygulamalara etkili biçimde yansıtılamadığı sonucuna varılmıştır.AbstractThe purpose of this research is to explore how the communicativeapproach in the Secondary Curriculum for English is reflected in the tenthgrade English classrooms at three Anatolian high schools which are located inthe central districts of Ankara. The research is a classroom research which isconducted via the use of interaction analysis. The participants are composedof 85 tenth graders and 3 English teachers. The research data is collectedthrough document analysis and observation. The Communicative Orientationof Language Teaching (COLT) Observation Scheme is used duringobservations. The data obtained via document analysis and observation isanalyzed descriptively. The observation data is analyzed through the SPSSstatistical analysis programme. The research findings reveal that theclassroom practices are not orientated towards enabling students tocommunicate in the target language by teaching them basic language skills inan integrated way, and by developing their communicative competence. Inaddition, it is determined that a learning environment which is meaningfocused,learner-centred and similar to real life situations cannot be created.Taking these findings into consideration, it is concluded that thecommunicative approach in the Secondary Curriculum for English is notreflected in the classroom in an effective way.