Sekülerleşme ve Said Nursi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esma Güneş Polat

Danışman: HASAN SAYİM VURAL

Özet:

Modern yapısal farklılaşma olarak sekülerleşme dini özerk kurumsal alanına itmeye zorlasa da din ve kutsal ulus devletlerin yükselişinde ve siyasal kimlikte önemini korumuştur. Merkezileşme adımları ile Osmanlı İmparatorluğu'nun 19.yüzyılda mutlakiyetçi yapıya evrilmesi Müslüman uluslaşmaya tekabül etmiş ve bu uluslaşmanın sonucunda Türkiye Cumhuriyet'i belirmiştir. Seküler Cumhuriyet elitleri uluslaşmayı Türk ırkına dayandırmak için yaptığı reformlarla kutsal terimini sahiplenmiş ve laik bir sivil din inşa etmişlerdir. Kesintiye uğrayan Müslüman uluslaşma laik sivil dinin politikaları ile girdiği etkileşim sonucunda Müslüman-Türk kimliği etrafında varlığını sürdürmüş ve son tahlilde Milliyetçi-muhafazakâr bir sivil dine dönüşmüştür. Osmanlı geç dönemi düşünürü olarak Said Nursi modernlikle tanışmış ve öznelliğini inşa ederek İslam'da bir reformu hedeflemiştir. Said İslam'daki bu dönüşümü siyasal alanda beklediği hürriyet ve meşrutiyet ile mümkün görmüştür. Siyasal alanda beklediği bu dönüşümü göremeyen Said, dinde iman eksenli bir reformu sivil alanda kurduğu hareketinde inşa etmeye girişmiş; savunduğu hürriyet ve meşrutiyet değerlerini de bu hareketinde oturtmaya çalışmıştır. Said, inancın kimlikleştirilmesine karşıt, sivil toplum seviyesinde "hak, hakikat ve iman" terimleri etrafında kamusal bir söylem inşa etmiştir. Even though secularization as modern structural differentiation forces religion to its autonomous institutional domain, religion and sacredness has maintained its importance in the rising of nation states and political identity. By the centralization steps the evolution of Ottomon Empire to absolutist regime in the 19th century has corresponded to Muslim nationalization and as a result of this nationalization, the Republic of Turkey has emerged. The secular republican elits by their reforms to base nation upon Turkısh race have adopted the term of sacred and have constructed a laic civil religion. By the result of mutual effect with laic civil religion's policies interrupted Muslim nationalization has continued its existence around the Muslim-Turk identity and in the head, it has converted into a nationalist-conservative civil religion. Said Nursi as a late Ottomon thinker has made acquainted with modernity and by building his subjectiveness he has targeted reform in Islam. For Said, this change in Islam has seem possible by freedom and constitutionalism as his expectation in the political area. Said who could not see his expectations in the political area has embarked a faith-centered reform in religion in his movement constructed in civil society and he has strengthened freedom and constitutionalism values in his movement. In the civil society domain, Said has built a public discourse around the terms of "right, truth and faith".