6. sınıf öğrencilerinin, öğretmenlerinin ve velilerinin performans görevleri hakkındaki görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMEL GÖNÜL

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu çalışmanın amacı ilköğretim, 6. sınıf öğrencilerinin, öğretmenlerinin ve velilerinin performans görevleri hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Nitel yöntem kullanarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu Ankara Özel Tevfik Fikret Okulları’nda görev yapan 15 öğrenci, 7 öğretmen ve 15 veli oluşturmaktadır. Araştırmada öğrenciler, öğretmenler ve veliler için ayrı görüşme formları hazırlanmıştır ve kullanılmıştır. Ayrıntılı bilgi edinmek için gerekli durumlarda alternatif sorular (sondalar) işe koşulmuştur. Görüşmeler katılımcıların onayıyla ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Görüşme sırasında alınan ses kayıtları araştırmacı tarafından çözümlenerek bilgisayar ortamında yazıya dökülmüştür. Elde edilen yazılı anlatımlar katılımcılara teyit ettirilmiş, katılımcılardan gelen geri bildirimler doğrultusunda yazılı anlatımlara son biçimi verilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde “betimsel analiz tekniği” kullanılmıştır. Düzenlenen veriler tanımlanarak gerekli yerlerde katılımcıların görüşlerinden doğrudan alıntılarla ve alan yazınla desteklenmiştir. Katılımcıların kimlikleri gizli tutulmuş, öğrenciler Ö1, ,…., Ö15, öğretmenler K1……K7, veliler ise V1……V15 olarak tanımlanmıştır. Ayrıca görüşme verilerinden elde edilen görüşlerin temalara göre tekrarlanma sıklığı ve yüzde hesaplamaları yapılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen bulgular öğrencilerin, öğretmenlerin ve velilerin performans görevlerinin öğrenci başarısını artırdığına inandığını göstermiştir. Öğrencinin sosyal ve duygusal gelişimine de katkı sağladığına dair bulgular edinilmiştir. Ayrıca performans görevleri aracılığı ile ders sürecindeki etkinliklerin, değerlendirme anlayışının ve geri bildirimlerin değiştiği yönünde açıklamalarda bulunulmuştur. Veliler daha detaylı geri bildirim almak isterken öğrenciler de görevlerin hazırlanılması sürecinde kendi fikirlerinin alınmasını önemsediklerini vurgulamışlardır. Performans görevlerinin zaman aldığı; fakat üst düzey zihinsel becerileri diğer ölçme araçlarına oranla daha iyi ölçtüğü ve geliştirdiği belirtilmiştir.