Milli Mücadele Döneminde halkla ilişkiler: 1918-1922


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEZAİ KÜRŞAT ÖKTE

Danışman: TEMUÇİN FAİK ERTAN

Özet:

Bu çalışma; Anadolu Türk halkının, 1918-1922 yılları arasında, özgür ve bağımsız yaşamak için; kendisine yönelik çok değişken tehdide karşı yapmış olduğu Milli Mücadele’nin halkla ilişkiler desteğini ortaya koymaktadır. İncelenen dönemde halka ilişkilerin, çok yönlü ve amaçlı yöntemlerin izlenmesiyle, çeşitli otoriteler tarafından uygulandığı görülmüştür. Osmanlı Hükümetleri, İtilaf Devletleri, Yerel-Bölgesel Kongreler ve Ulusal-Merkezi Yönetim gibi otorite merkezleri, zor kullanmaktan inandırmaya kadar muhtelif yöntemlere başvurmak suretiyle; Türk halkının ikna edilmesine ve kendi yanlarında yer almasına çalışmışlardır. Söz konusu uygulamalar halkla ilişkiler esasları ile ilişkilendirilmiştir.Bu dönemdeki halkla ilişkiler faaliyetlerinin stratejik planı olan, 22 Haziran 1919’da yayınlanan Amasya Tamimi’nin birinci maddesinde ―Milletin istiklalini, yine milletin azim ve kararı kurtaracaktır‖ denmek suretiyle, mücadelenin halk iradesine dayanması gerektiği açıkça belirtilmiştir. Aslında Havza ve Amasya Genelgeleri ile başta Erzurum ve Sivas Kongreleri olmak üzere diğer kongreler, konferans ve toplantılar, mitingler, halkla ilişkilerin Milli Mücadele Dönemi’ndeki tipik hareketleridir. Halkla ilişkiler sadece Anadolu eksenli olarak yürütülmemiştir. Osmanlı Padişahı ve Hükümetleri de, İstanbul zihniyeti diyebileceğimiz bir anlayışı topluma benimsetmek ve mevcut otoriteyi sürdürebilmek için halkla ilişkiler faaliyetlerinde bulunmuşlardır.AbstractThis study presents the public relations support of the Anatolian Turkish people’s national struggle against the multi-variable threats to itself, between the years 1918-1922, in order to live in independence and freedom. It has been observed that public relations were implemented by various authorities with the application of multi-faceted and multi-purpose methods in the analyzed period. The well-known center of powers sought to convince the Turkish public to take position on their sides, by resorting to several methods from compulsion to persuasion. The so-called applications are connected with the basics of public relations.It has been clearly stated in the first article of Amasya written general order, which was published 22 June 1919 and constituted the strategic plan of public relations activities of this period, as mentioning in ―The independence of nation will be rescued again by the nation‘s courage and decision‖ required that the struggle should be based on public resolution. Indeed, Havza and Amasya notices together with first Erzurum and Sivas Congresses, other congresses, conferences, assemblies, and meetings were typical examples of public relations activities during the National Struggle Period. The public relations were not only implemented on the Anatolian dimension. Ottoman Sultan and Governments also conducted public relations activities in order to maintain the current authority and to give an understanding of the public by adopting Istanbul mentality.