Adana ili ilköğretim müfettişlerinin araştırma görevlerini gerçekleştirmelerine ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TEVFİK FİKRET EYİ

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Örgütlerin yaşayabilmesi büyük oranda amaçlarını gerçekleştirmelerine bağlıdır. Örgütlerin amaçlarına ulaşıp ulaşmadığının, amaçlardan sapmalar olup olmadığının, örgütsel eylemlerin amaçlara ulaşmada etkiliğinin tespit edilmesi gerekir. Bunun için her örgütte değerlendirme yapılması gerekmektedir. Değerlendirme teftiş yolu ile yapılmaktadır. Örgütlerin yeni durumlara uyumu ve geliştirilmesi için teftiş hizmetlerine günümüzde her zamankinden daha fazla gereksinim duyulmaktadır. Sistem özellikleri açısından teftiş; sistemin girdi işleme ve çıktı unsurlarından bilgi alınması ve bu unsurların kurumların gelişiminde kullanılmak üzere düzenlenmesidir. Teftiş yönetim süreçlerinden biri olduğu kadar, diğer süreçlerin de yeniden düzenlenmesine kılavuzluk eden bir hizmettir. Teftiş, müfettişler aracılığıyla yapılmaktadır. İlköğretim Müfettişi, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel ilköğretim kurumlarında; rehberlik ve işbaşında yetiştirme, teftiş ve değerlendirme, inceleme, soruşturma ve araştırma görevlerini yerine getirmekle yükümlüdürler. İlköğretim Müfettişlerinin araştırma görevlerini yerine getirmeleri eğitim sisteminin geliştirilmesi açısından önemlidir. Araştırma görevini yerine getirecek ilköğretim müfettişlerinin de bir takım donanımlara sahip olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim müfettişlerinin araştırma görevlerini gerçekleştirme durumlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu amaca ulaşmak için, ilköğretim müfettişlerinin araştırma görevlerini yerine getirme durumlarının nasıl olduğu, ilköğretim müfettişlerinin araştırma görevlerini yerine getirmesini engelleyen faktörler ve ilköğretim müfettişlerinin araştırma görevlerini daha iyi yapabilmesine ilişkin önerilerinin neler olduğunun belirlenmesine çalışılmıştır. Ayrıca bu görüşlerin kıdem ve eğitim durumuna göre değişip değişmediğine bakılmıştır. Tarama modelindeki bu araştırmada ölçme aracı olarak ?İlköğretim Müfettişlerinin Araştırma Görevlerini Gerçekleştirme Durumlarına İlişkin Görüşleri Anketi? kullanılmıştır. Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmemiş, araştırmanın evreni olarak Adana ilinde görev yapan ilköğretim müfettişlerinin tamamına ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, araştırmaya katılan ilköğretim müfettişleri araştırmaya ilişkin görevleri ?az? derecesinde yerine getirmektedir. İlköğretim müfettişlerinin görüşleri sahip oldukları mesleki kıdemleri ve eğitim durumları bakımından anlamlı bir fark göstermemektedir. Araştırmaya katılan ilköğretim müfettişleri araştırma görevlerini yerine getirmelerini engelleyen faktörler arasında en çok ?Soruşturma çalışmalarına daha fazla önem verilmesi?ni görmektedir. Araştırmaya katılan ilköğretim müfettişlerinin araştırma görevlerini daha etkili olarak yerine getirmelerine ilişkin önerileri arasında en yüksek ortalamaya sahip ilk beş madde; Araştırma sonuçlarına itibar edilmesi, araştırma masrafları için ödenek ayrılması, Araştırmalarda üniversitelerle işbirliği yapılması, Ödül dağıtımının araştırma çalışmalarına göre verilmesi, Üst yöneticilerin araştırma raporuna ihtiyaç duymasıdır. Araştırmaya, katılan ilköğretim müfettişlerinin araştırma görevlerini daha iyi yerine getirebilmelerine ilişkin görüşleri arasında, sahip oldukları kıdem ve eğitim durumları bakımından anlamlı bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre araştırmanın önerileri geliştirilmiştir.Abstract Organizations? life mostly depends on their goal. You have to know whether the organizations reach their goals or not. If they don?t think their future, you have to confirm their goals. That?s why each organization has to evaluate their objects. Evaluation is made by the supervisors. Today, organizations? harmony and development are related to their supervision service. Systematic features of supervision; is to take information easily and use it on the behalf of the institutions. Not only the supervision period but also other periods are important guides for the institutions. Supervisions are constituted by the help of the supervisors. Elementary School Supervisors are responsible for evaluations, investigations and researching duties. Elementary School Supervisors have to develop their duties in acknowledgment of the education system. Elementary School Supervisor has to have some responsibilities and characteristic features. The aim of this researching is to develop elementary school supervisors? duties and their own balance of power. To reach that aim, you have to work on elementary school supervisors? working hours, evaluations, prevention of their working and their researching duties. Besides, these opinions changes from supervisors? age, seniority and education circumstances. At this researching, ?Elementary School Supervisors? Researching Responsibilities of Development Opinions? are used. In searching everybody is reached who are doing a job in Adana. iii Elementary School Supervisors? researching that is preventing while they are interrogating their activities has to be at most. That?s why all the investigators? have to give importance to the investigations. There are five important subjects in researching all the elementary school supervisors? contributed; they have to trust researching results, for all the researching expenses and the appropriation have to be separated, they have to cooperate with the universities, the prizes have to be scattered according to their working performances. This researching shows that there aren?t too many differences between their education and seniority. According to the searching diagnosis, all the proposals are improved.