Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EREN YÜKSEL
Danışman: SEMİRE RUKEN ÖZTÜRK
Özet:Bu çalısmada Yılmaz Güney filmlerindeki kadın imgesi, feminist bir perspektif çerçevesinde çözümlenmistir. Çalısma film metnine odaklanmakla birlikte, filmlerin üretildigi dönemdeki toplumsal iliskileri de göz önünde bulundurmus ve psikanalizin temel kavramlarından yararlanarak kadına atfedilen degerlerin ve kadın imgesindeki güçsüzlük, ötekilestirme ve sabitliklerin hangi anlamlandırma sistemlerine karsılık geldigini ortaya koymayı amaçlamıstır. Bu baglamda Güney filmlerinin kadın imgesinin sunumu açısından cinsiyetçi bir kapanma yarattıgı varsayımı Güney'in yönetmenligini üstlendigi 17 film çerçevesinde arastırılmıs ve su tür sonuçlara ulasılmıstır: Güney bazı avantürler dısında filmlerinde ele aldıgı olayları ve karakterleri gerek metaforik düzeyde gerekse betimleyici bir çerçevede siyasi ve toplumsal baglamla iliskilendirerek sunmakta ve toplumsal iktidara baskaldırıyı cisimlestiren filmler ortaya koymaktadır. Ancak muhalif okumalara olanak saglayan bu filmler, kadın imgesi söz konusu oldugunda gerek cezalandırma, siddet uygulama, fetislestirme, düsmana dönüstürme, yalnızlastırma aracılıgıyla gerekse yüceltme, deger verme, sembolik bir islev yükleme gibi taktiklerle kadını araçsallastırarak muhafazakâr bir söyleme eklemlenmekte ve bazı kırılmalar görülmekle birlikte -Umut, Agıt, Zavallılar filmlerinde üstün erkek kahraman anti-kahramanla yer degistirdigi için hegemonik erkeklik parçalanmıstır- erkek kimligindeki yarılmanın gizlenmesine olanak saglamaktadır.