Küçük çocuklar için büyük matematik eğitim programının risk grubu çocukların erken matematik becerileri üzerindeki etkililiği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZLEM ALTINDAĞ KUMAŞ

Danışman: CEVRİYE ERGÜL

Özet:

Bu araştırmada Küçük Çocuklar İçin Büyük Matematik - KÇBM (Big Math For Little Kids) programının alt gelir grubu çocukların erken matematik becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ilinde Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı bağımsız anaokullarına devam eden, alt sosyoekonomik düzeyde (SED) bulunan, herhangi bir tıbbi tanısı bulunmayan öğretmenleri tarafından ortalama başarı düzeyine sahip olduğu belirtilen, kendi yaş gruba ait alıcı dil becerilerine ve uygulanacak programın ön koşul becerilerine sahip olan 60-72 ay yaş aralığında bulunan çocuklar katılmıştır. Araştırmanın örneklemini ise yukarıdaki özelliklere sahip 40 çocuk oluşturmuştur. Bunlardan 20'si deney grubu, 20'si ise kontrol grubuna atanmıştır. Deney ve kontrol grupları için ikişer okulda çalışma yürütülmüştür. Her bir okulun birer sınıfından 10 çocuk seçilerek çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, "ön test-son test, kontrol grubu" deneysel model kullanılmıştır. Araştırmada, yaşlarına göre yeterli dil becerilerine sahip çocukları belirlemek için Türkçe Erken Dil Gelişim Test - (TEDİL), uygulanan programın uygulama sürecini değerlendirmeye yönelik "Genel Değerlendirme Formu ve Kontrol Değerlendirme Formu", çocukların erken matematik gelişimlerini değerlendirmek için Erken Matematik Yeteneği Testi (TEMA-3) kullanılmıştır. TEMA-3 testi ve Genel Değerlendirme Formu ön test olarak uygulandıktan sonra, deney grubuna araştırmacı tarafından 11 hafta boyunca KÇBM Eğitim Programının dört ünitesi uygulanmıştır. Uygulanan dört ünitenin ana temaları sayılar, şekiller, örüntüler ve ölçme becerileridir. Uygulama sonrasında deney ve kontrol grubuna TEMA-3 testi ve Genel Değerlendirme Formu son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, deney grubundaki çocuklar erken matematik becerilerini değerlendiren testlerde kontrol grubu çocuklara göre daha başarılı olmuşlardır. KÇBM' nin uygulama sürecini değerlendirmelerinde deney grubu çocukların programdaki birçok amacı kazandığı görülmüştür. Sonuç olarak KÇBM programının alt SED grubu çocukların matematik gelişiminde etkili olduğu bulunmuştur. Bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmıştır. Anahtar Sözcükler: erken matematik, erken müdahale, okul öncesi dönem, küçük çocuklar için büyük matematik.   The aim of this study is to determine the effect of Big Math For Little Kids (BMLK) Program on the early mathematics skills of children with lower socioeconomic level. The participants of the study consists of between 60-72 months of aged children with lower socioeconomic level recruited to kindergartens of Ministry of National Education in Diyarbakır in the 2018-2019 academic year. The participant children was mentioned to have average achievement level by their teachers and have no medical diagnosis as well as have pre-requisite skills of the program to be implemented and have receiptive language skills of their own age group. The sample of the study consists of 40 children with above mentioned characteristics. Of these, 20 were assigned to the experimental group and 20 to the control group. Two schools were selected for experimental and control group, and the study was conducted after selecting ten children in a class of each school. In the study pretest-posttest with control group experimental model was used. The data of the study were collected through the Tests of Early Language Development Test (TELD-3) to determine children with adequate language skills of their own age group, Continuing Assessment and Checking Up Forms to evaluate the implementation process of the implemented program and Test of Early Mathematical Ability (TEMA-3) to assess early mathematical development of children. After applying the TEMA-3 test and the Continuing Assessment Form as a pre-test, four units of BMLK program were applied to the experimental group for 11 weeks by the researcher. The main themes of the four units are numbers, shapes, patterns and measurement skills. After the experiement, TEMA-3 test and Continuing Assessment Form were applied to the experimental and control groups as post-test. The obtained data were analyzed by using Mann-Whitney U and Wilcoxon tests. The results of analysis showed that the children in the experimental group scored better in the tests evaluating the early math skills when compared the control group children. As for the assessment of the implementation process of BMLK, the children in the experimental group were determined to have gained most of the program's goals. As a result, BMLK program was determined to be effective in the mathematics development of children with lower socioeconomic level. The findings were discussed within the related literature. Key words: early mathematics, early intervention, preschool period, big maths for little kids.