Güneydoğu Anadolu Bölgesinde görev yapan öğretmenlerin karşı karşıya kaldıkları eğitsel ve yaşamsal sorunlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZGÜR ALTUN

Danışman: TARIK SOYDAN

Özet:

Bu araştırmada Türkiye'nin Güneydoğu Anadolu Bölgesinde görev yapan öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar, eğitsel, yaşamsal ve yaşam planına ilişkin olmak üzere, üç boyutta ele alınmış ve çözümlenmiştir. Araştırma kapsamında, öğretmenlerin karşılaştıkları sorunlar, ortaya çıkış sebepleri, süreç içindeki durumları ve çözüm yolları olmak üzere üç basamakta değerlendirilmiştir. Bu çalışma genel tarama modelinde nitel bir araştırmadır. Araştırmada öncelikle, alanyazına dayalı olarak bir analiz çerçevesi oluşturulmuş ve ardından yarı yapılandırılmış görüşme ve odak grup görüşme teknikleri kullanılarak bölgede görev yapan öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak öğretmenlerin karşı karşıya kaldıkları sorunlar belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara dayalı olarak, Türkiye'nin farklı bölgelerinde ki eğitsel standartlar ve öğretmen yaşam standartları arasında büyük bir farklılık olduğu, Türkiye'nin Güneydoğusunda öğretmenlerin, devletin okullara yeterli ödenek tahsis etmemesi ve dolayısıyla okulların donanım ve fiziksel koşullar açısından bir dizi olumsuzluk taşıması, öğrencilerin ailelerinin elverişsiz sosyal ve ekonomik koşullara sahip olmaları ve bu durumun öğrencilerin eğitsel yeterliklerine yansıması, öğrencilerin ve ailelerinin yeterince Türkçe bilmemeleri ve/veya Türkçe'yi etkili bir şekilde kullanamamaları dolayısıyla önemli sorunlar yaşadıkları belirlenmiştir. Çalışmanın yapıldığı alanın Türkiye'nin Güneydoğusu olması nedeni ile bölgedeki eğitimin en önemli sorunlarından birinin de öğretmen sirkülasyonu olduğu tespit edilmiştir. Araştırma kapsamında, öğretmenlerin, yaşamsal ihtiyaçların karşılanmasında yaşadıkları sorunların en önemli sebeplerinin başında yarım asra yakın bir süredir devam eden gerilim ve çatışmaların olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra çalışmanın yapıldığı alanın insani yaşam standartlarının yetersizliği, bir başka ifade ile, mahrumiyet bölgesi olması da önem taşımaktadır. Yaşamsal alanda karşılaşılan sorunlardan birinin de büyük çoğunluğu büyük şehirlerde doğup büyüyen ve hayatlarında ilk defa ülkenin Güneydoğusuna ve bölgenin mahrum köylerine, beldelerine giden öğretmenlerin sosyo-kültürel açıdan zorlandıkları saptanmıştır. Araştırma kapsamında, bölgede görev yapan öğretmenlerin, eğitsel ve yaşamsal sorunlar yanında yaşam planlarına ilişkin olarak da önemli olumsuzluklar yaşadıkları belirlenmiştir. Öyle ki çalışmaya katılan öğretmenlerin birçoğunun herhangi bir yaşam planının olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında, öğretmenlerin bölgede yaşadıkları eğitsel, yaşamsal ve yaşam planına dair sorunlarının çözümüne yönelik çeşitli öneriler geliştirilmiştir. Anahtar Sözcükler: Eğitim, Politika, Öğretmen, Eğitim Politikası In this research, the problems that teachers officiated in Southeastern Anatolia Region of Turkey are faced with have been addressed and analyzed in three dimensions, namely educational, vital and life plan. The problems faced by the teachers have been evaluated at three steps within the scope of the research and they are their problems' reason, their states within the process and their solutions. This study is a qualitative research conducted by using the general survey model. Primarily an analysis framework based on the literature was constituted in the research and then, the problems of teachers officiated in the region were tried to be determined basing on the views of the teachers by using the techniques of semi-structured interview and focus group discussions. Based on the findings within the scope of the research, it was determined that there are big differences between the educational standards and teachers' standards of living in different regions of Turkey, and the teachers in the Southeastern Region of Turkey have serious problems due to insufficient allocations for schools by the state and consequently the schools having a series of negations in terms of equipment and physical circumstances, unfavorable social and economic conditions of the families of students and reflection of this negativity on the educational competence of students and poor command of Turkish language by students and their families and/or not utilizing Turkish efficiently. As the region where the study was conducted is the Southeastern Region of Turkey, it was also determined that one of the most important educational problems in the region is the turnover of teachers. Within the scope of the research, it was determined that the most important cause of the problems experienced by teachers in meeting their vital needs are the tension and conflicts that have been going on for almost half a century. In addition to this, the humane standards of living in the region of the study are of capital importance. In other words, the region is really a hardship area. It was also determined that one of the vital problems faced with is the cultural and socio-cultural difficulty experienced by teachers who live in the Southeastern Region and especially in destitute villages and towns for the first time as a great majority of them were born and raised in big cities. Within the scope of the research, it has been determined that the teachers who are officiated in the region have significant negations with respect to their life plans along with their educational and vital problems. In fact, it was concluded that many teachers who participated in the study do not have any plans for their lives. Within the scope of the research, various suggestions have been developed to solve the educational, vital and life planning problems that teachers experience in the region. Keywords: Education, Policy, Education policy, Teacher,