Türkiye, Hamburg, Zürih din öğretimi programlarının amaç ve kazanımları yönünden karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMİNE GÜREŞÇİ

Danışman: CEMAL TOSUN

Özet:

Bu çalışmada Türkiye ve Almanya?nın Hamburg eyaleti ile İsviçre?nin Zürih Kantonunda uygulanan din öğretimi programları karşılaştırılarak benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuştur. Öncelikle din öğretim programlarının tanıtımı yapılmış, derslerin tarihçesi, yasal, toplumsal ve kültürel temellendirilmesi, dersin türü ve statüsü, dersin öğretmenleri, kitap ve materyalleri, programların yapısal tanıtımı, eğitsel ve dinsel yaklaşımları ile uygulama ilkeleri anlatılmıştır. Devamında din öğretimi programlarının temel özellikleri açısından değerlendirilmesi yapılmıştır. İncelenen programlarda, öğrencilere birtakım temel dini bilgi ve becerilerin kazandırılması önemsenmekle birlikte, içinde yaşanılan çok kültürlü ortamlarda, daha çok düşünmeyi, anlamayı ve kendi davranışlarını kontrol etmeyi, farklılıkların farkındalığına varıp birlikte daha mutlu, barış ve huzur içinde yaşamayı öğrenmeleri gerektiği şeklinde kazanımlar tertip edildiği görülmüştür. Kazanımlar, öğrenme alanlarına - sınıf düzeylerine göre Bloom taksonometrisiyle analiz edilmiş, elde edilen sayısal bulgulara çapraz sağlama yapılmıştır. Üç ayrı kültürdeki din öğretiminin karşılaştırılması neticesinde; Türkiye?de ?Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi? dersi, adında `kültür? kelimesi olmasına rağmen, bilişsel alan düzeyi kazanımlarının yanında duyuşsal ve psikomotor kazanımlarında bulunması, Türkiye programında ahlakla ilgili bilgilerin bulunmasından ileri geldiği tespit edilmiştir. Hamburg Din Dersinde de, bilişsel alan düzeyi kazanımları yanı sıra duyuşsal alan düzeyi kazanımları ve psikomotor alana ait hedeflerin bulunması, statüsüne uygun bir din dersi programı olduğu, Zürih ?Din ve Kültür ?dersinin kazanımlarında ise psikomotor alana hiç yer verilmediği, duyuşsal alana da çok az yer verilmesi, kazanımların bilişsel alanda yoğunlaşması, zaten adından da açıkça anlaşıldığı üzere bizi sosyal bilgiler dersi gibi bir kültür dersi olduğu kanaatine ulaştırmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada, değişik ülkelerdeki din öğretimi programlarının kazanımları tahlil edilerek, benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuştur.Abstract In this study, religious education programs in Turkey, in the state of Hamburg (Germany) and in the Canton of Zurich (Switzerland) were compared and the differences and the similarities were brought out. Initially,introduction to religious education programs, history of lectures, legal, social and cultural basics, kind of status of lecture, teachers, boks and materials, structural instroruction to programs, educational and religious approaches and princples of practice were explained. After that, religious education programs were evaluated in terms of basic features. In these examined programs, it is cared about teaching religious knowledge and some skills. At the same time, in multicultural environments some acquisition were arranged which is thinking, understanding, self-control, realizing differences and living in happiness and peace. According to learning area-class levels, acquisitions had been analysed with Bloom?s Taxonomy and the results were crosschecked. As a result of the comparison, in Turkey `Culture of Religion and Knowledge of Morals ? course, despite it has `culture? in its name, along with cognitive acquistions, affective and psychomotor acquisition aims. So it is appropriate to it statute. In Zurich , `Religion and Culture? course, because it doesn?t have acquisition of pyschomotor and insufficient care about affective acquisitions and cognitive acquuisitions have the highest rate, beside it is clear from its name that this course a king of culture course like knowledge of social course. Last of all, this study analysed the acquisition of religious education programms in varied countries and brought out the similarities and differences.