Portfolyo uygulamasının ilköğretim öğrencilerinin İngilizce dersinde okuduğunu anlama düzeylerine ve derse yönelik tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİMGE ÖZEK

Danışman: ÖMER KUTLU

Özet:

Bu çalışmada, eğitim programlarının geliştirilip yenilenmesiyle kullanılmaya başlayan portfolyo uygulamalarına bir örnek oluşturulmuş ve uygulamanın ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin İngilizce okuduğunu anlama becerilerine ve derse ilişkin tutumlarına etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma kapsamında Ankara Üniversitesi Geliştirme Vakfı Özel İlköğretim Okulu 7. sınıf İngilizce (skills) dersinde bir dönem boyunca portfolyo kapsamında yürütülen okuduğunu anlama uygulamaları (reading portfolio) gerçekleştirilmiştir. Uygulamada kontrol ve deney grubu olmak üzere 16’şar kişilik iki grup üzerinde çalışılmış ve elde edilen veriler ışığında portfolyo uygulamasının etkililiği tartışılmıştır. Uygulama sürecinde deney grubunda yer alan öğrencilere biri ön test - son test olmak üzere toplam dört ayrı okuduğunu anlama testi uygulanmış, bu testlerin sonuçları doğrultusunda öğrencilere geribildirim verilmiş ve öğrencilerin de kendilerini değerlendirmeleri istenmiştir. Ayrıca öğrencilere uygulama süreci öncesinde ve sonrasında İngilizce dersine ilişkin tutum ölçeği, uygulama sırasında ise öz değerlendirme formları verilmiş ve öğrencilerden bu formları doldurmaları istenmiştir. Uygulama sonunda, öğrencilere portfolyo değerlendirme formu, öğretmen ve öğrenci velilerine de görüşme formları verilerek uygulamaya ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri belirlenmiştir. Hem nicel, hem de nitel yöntemlerin kullanıldığı bu çalışmada ön test - son test ve okuduğunu anlama testlerinden elde edilen verilerle tutum puanları, Wilcoxon işaretli sıralar testi kullanılarak yorumlanmıştır. Portfolyo kapsamında yürütülen okuduğunu anlama uygulamalarına ilişkin öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerinin belirlenmesinde içerik analizi yapılarak betimsel bulgulara ulaşılmıştır. Toplanan verilerin analizi ve yorumlanması sonucunda, Ankara Üniversitesi Geliştirme Vakfı Özel İlköğretim Okulu 7. sınıf İngilizce dersinde yapılan portfolyo uygulamalarının, öğrencilerin okuduğunu anlamaya yönelik erişi düzeylerini artırdığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrenci ve veli görüşlerinin yorumlanması sonucunda bu uygulamanın öğrenci başarısını olumlu yönde etkilediği anlaşılmıştır.