Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÖZLEM ALTINDAĞ KUMAŞ
Danışman: CEVRİYE ERGÜL
Özet:Bu araştırmada öğrenme güçlüğü olan, matematik güçlüğü yaşayan venormal gelişim gösteren öğrencilerin toplama ve çıkarma işlemlerindeki işlemperformansları karşılaştırılmıştır. Çalışma grubunu 30 öğrenme güçlüğü olan,30 matematik güçlüğü yaşayan ve 30 normal gelişim gösteren toplam 90öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların tümü 3. sınıfa devam eden öğrencilerarasından seçilmiştir. Araştırmada betimsel istatistik yöntemlerinden ilişkiseltarama modeli kullanılmıştır. Uzman görüşleri alınarak araştırmacı tarafındangeliştirilen 14 adet toplama ve çıkarma sorusu içeren değerlendirme aracı ileveri toplanmıştır. Elde edilen veriler tek yönlü varyans analizi kullanılarakanaliz edilmiştir. Araştırmada ayrıca, çalışmada yer alan öğrencilerinöğretmenlerine likert tipi bir anket uygulanarak, öğretmenlerin öğrencilerininhatalarını ne düzeyde tanımlayabildikleri belirlenmeye çalışılmıştır.Analizler sonucunda; yazılı ve sözel işlemlerde öğrenme güçlüğü olanve matematik güçlüğü yaşayan öğrencilerin, normal gelişim gösterenakranlarına göre işlemleri daha yavaş çözdükleri, işlemlerde daha düşükpuanlar aldıkları, daha az işlemi doğru olarak çözdükleri ve daha fazla hatayaptıkları bulunmuştur. Yazılı ve sözel işlemlerde öğrencilerin yaptıkları hatatürlerinin karşılaştırılmasında ise, genel olarak öğrencilerin benzer hatalaryaptıkları görülmüştür. Öğrencilerin işlem performansları cinsiyet düzeyindekarşılaştığında ise kız ve erkek öğrencilerin işlem performansları arasındaanlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Öğretmenlerin görüşleri ile öğrencilerinyaptıkları hata türleri karşılaştırıldığında ise öğretmenlerin öğrenci hatalarınıdoğru bir şekilde tanımlayamadıkları görülmüştür. Araştırma küçük bir örneklem grubu ve sadece toplama ve çıkarmaişlemlerindeki performanslar ile sınırlı olmasına rağmen, ülkemizde öğrenmegüçlüğü olan öğrencilerin işlem becerilerini değerlendiren çalışmalarınyetersiz olması nedeniyle elde edilen bulguların ilgili alanyazına veuygulamalara katkıda bulunacağı düşünülmektedir. Sonuçlar, öğrenmegüçlüğü olan çocukların matematiksel performansları hakkında bilgisağlayarak öğretimlerinin planlanması sürecini destekleyecek olması vealanda yapılacak diğer çalışmalara ışık tutacak olması nedeniyle önemlidir.AbstractIn this study, addition and subtraction performances of studentsexperiencing learning disability, mathematics difficulties, and typicaldevelopment were examined. The study group was consisted of 30 studentswith learning disability, 30 with mathematic difficulties, and 30 with typicaldevelopment. All participants attended third grade. Relational screeningmodel was utilized for research purposes. A tool including 14 addition andsubtraction questions developed by the researcher was used to gather data.Obtained data was analyzed through one way analysis of variance. Inaddition, a likert scale survey was given to the teachers of the participatingstudents in order to determine whether they correctly identified their students’mathematical errors.Results showed that in written and verbal operations, students withlearning disabilities and with mathematics difficulties performed more slowly,had lower scores, and made more errors compared to those with typicaldevelopment. In terms of comparing the types of errors made by students inwritten and verbal operations, all students seemed to make similar errors.Gender-wise, no significant differences were observed between theperformances of boys and girls. When the teachers’ identification of students’errors were compared to the types of errors their students actually made,results revealed that teachers were not able to identify the errors correctly. Even though the research was limited to a small sample and only theaddition and subtraction operations, the findings are regarded as importantfor the related literature as well as teachers in the field due to the lack ofresearch evaluating the operational abilities of students with learningdisabilities in Turkey. The results are significant as they will pave the way toplanning the instruction of students with learning disabilities by providinginformation on their mathematical performance and lead the way for furtherresearch.