Via Negativa ve Tanrı hakkında konuşmanın imkânı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYMA YAZICI

Danışman: MEHMET SAİT REÇBER

Özet:

Tez, “giriş, iki bölüm ve sonuç”tan oluşmaktadır. Giriş bölümünde vianegativa’nın kavramsal çerçevesi belirlenip ve tarihsel arkaplanına yer verilecektir.Negatif teolojinin metafiziksel, epistemolojik ve semantik boyutları tespit edilecekve tezin semantik boyut üzerine yoğunlaşılacaktır.Birinci bölümde via negativa’nın metafiziksel ve epistemolojik boyutlarıincelenmektedir. Tanrı’da ontolojik ve semantik anlamda hiçbir ayrımınolamayacağını iddia eden basitlik ilkesine dayanan metafiziksel ve Tanrı’nınyalnızca ne olmadığının bilinebileceğini savunan epistemolojik iddiaların, semantikiddiaya kaynaklık ettiği iddia edilecek, söz konusu iddiaların haklı bir temele dayanıpdayanmadıkları ve tutarlı olup olmadıkları incelenecektir.İkinci bölümde via negativa’nın metafiziksel yönü üzerinde yoğunlaşılacaktır.Bu bağlamda Tanrı hakkında negatif bir konuşma biçimini öngören çeşitli teoriler elealınacak, bu teorilerin, Tanrı hakkında tutarlı ve anlamlı bir şekilde konuşmayaimkân sağlayıp sağlamadığı incelenip, semantik iddianın doğruluk değerinin,metafiziksel ve epistemolojik iddialarla doğru orantılı olduğu tartışılacaktır.Sonuç bölümünde ise konuyla ilgili genel değerlendirmeler yapılacaktır.AbstractThe present study consists of introduction, two main parts and conclusion.The introduction will offer the theoretical framework along with the historicalbackground for the concept of via negativa. It will be argued that negative theologyhas metaphysical, epistemological and semantic dimensions, and the present studywill focus on the semantic aspects.The first main part will investigate the metaphysical and epistemologicaldimensions of via negativa. The same part will suggest that the semantic claims areconstituted of the metaphysical ideas which reject ontological and semantic divisionsin God depending on the principle of simplicity, and the epistemological claimswhich aver that God can only be known by knowing what he is not. The soundnessand coherence of such claims will be analyzed here as well.The second main part focuses primarily on the metaphysical aspects of vianegativa. In this regard, various theories that argue for the possibility of talking aboutGod only in negative terms will be overviewed. It will be analyzed whether thesetheories enable us to talk about God in meaningful and coherent ways. The same partwill suggest that the truth value of semantic idea is dependent on the metaphysicaland epistemological claims.