Probleme dayalı öğrenme yaklaşımının Kur'an kursları programındaki dini bilgiler dersinin amaçlarının gerçekleşmesine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RÜVEYDA DURMUŞ

Danışman: CEMAL TOSUN

Özet:

Bu araştırmada; Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımı uygulamalarının Kur'an kursları programındaki dini bilgiler dersinin amaçlarına ulaşma düzeyine ve özyeterlik düzeyine etkisi ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında Kur'an kursları kış dönemi Zekat Ünitesi ele alınmıştır. Araştırmada Ankara Keçiören'de Ayvalı Merkez Kur'an kursu, Eyüp Sultan Kur'an kursu ve Yükseltepe Sancak Kur'an kurslarının her biri için kontrol ve deney grupları oluşturulmuş ve toplam 72 öğrenci çalışmaya katılmıştır. Araştırmaya katılan gruplara; başarı testi olarak öğrenilecek konu öncesi ön-test, konu sonrasında son-test ve aynı zamanda özyeterlik algısı için de aynı şekilde konu öncesi ön-test, konu sonrası son-test uygulanmıştır. Bu amaçla ünite için hazırlanan çoktan seçmeli ölçme aracı kullanılmıştır. Araştırma deneysel bir çalışmadır. Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göre; Probleme dayalı Öğrenme Yaklaşımına göre hazırlanan öğrenme etkinliklerinin uygulama yapılan bütün kurslar için öğrencilerin başarılarına anlamlı bir etkisi olmuştur. Ancak özyeterlik algılarına anlamlı bir etkisi olmamıştır.AbstractIn this study; the effect of Problem Based Learning Approach applications on the attainability of scripture lesson purposes and self-efficacy are researched. As a scope of the research, the Unit of Zakat in the winter semester in Quran Courses is studied. Experimental and control groups are constituted for every Quran courses of Ayvalı Merkez, Eyüp Sultan and Yükseltepe Sancak which are included in Keçiören in Ankara, and totally 72 students are participated in the study. Pretest and posttests are given to the participants as an achievement and self-efficacy test before and after the learning the subject. Based on this purpose, a multiple choice test is used which is prepared for the Zakat Unit. This research is an experimental study. As the results of the study, there is found a significant effect of the activities prepared according to the Problem Based Learning Approach on the achievements of the participants in all of the courses. However, there is not found a significant effect on their self-efficacy.