Erken matematik becerilerinde farklı düzeylerde başarı gösteren çocukların çalışma belleği performanslarının karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RUMEYSA ÇAKIR

Danışman: CEVRİYE ERGÜL

Özet:

Erken dönemde kazanılan matematiksel bilgi ve beceriler, çocukların okul dönemindeki matematik başarısını ve genel olarak akademik başarıyı yordamaktadır. Çocuklar ise okul öncesi dönemde kazandıkları bu erken matematik becerilerinde farklı düzeylerde performans gösterebilmektedirler. Performans farklılıklarını etkileyen birçok faktör bulunmakla birlikte öğrenmenin temel yapılarından olan çalışma belleği becerilerinin erken matematik performansındaki farklılıkları güçlü bir şekilde açıkladığı ifade edilmektedir. Bu araştırmada erken matematik becerilerinde farklı düzeylerde başarı gösteren çocukların çalışma belleği performanslarının karşılaştırılması ve bu beceri alanları arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya anasınıfına devam eden ve normal gelişim gösteren 100 çocuk katılmıştır. Çocukların sözel olmayan zekâ düzeylerini belirlemek amacıyla Renkli Progresif Matrisleri Testi (RPM), erken matematik becerilerini değerlendirmek ve matematik başarı düzeylerini belirlemek amacıyla Erken Matematik Yeteneği Testi (TEMA-3) ve çalışma belleği performanslarını belirlemek amacıyla Çalışma Belleği Ölçeği (ÇBÖ) kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi ise grup karşılaştırmaları için Kruskal Wallis testi ve beceri alanları arasındaki ilişkiler için Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda elde edilen bulgular düşük, orta ve yüksek düzeyde matematik başarısı gösteren çocukların çalışma belleği performanslarının önemli düzeyde farklılaştığını ortaya koymuştur. Erken matematik becerilerinde düşük başarı gösteren çocukların çalışma belleği performanslarının da orta ve yüksek başarı gösteren akranlarına göre daha düşük olduğu saptanmıştır. Erken matematik becerileri ile çalışma belleği arasındaki ilişkiler incelendiğinde ise çalışma grubunun genelinde erken matematik becerisi ile görsel kısa süreli bellek dışındaki tüm çalışma belleği alt bileşenlerinin düşük ve orta düzeyde ilişkili olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve ileri araştırmalar ve uygulamaya yönelik öneriler sunulmuştur. Early mathematical knowledge and skills predict children's mathematics achievement at school and academic achievement. Children can perform at different levels in these early math skills developed in preschool period. Although there are many factors effective on performance differences, working memory skills, which are one of the basic structures of learning, strongly explain the differences in early mathematics performance. In this study, it is aimed to compare the working memory performances of children who have early mathematics skills at different levels and to examine the relationships between these skills areas. The study included 100 typically developing children who were in kindergarten. Color Progressive Matrices Test (CPM) was used to determine non-verbal intelligence levels of children, Test of Early Mathematical Ability (TEMA-3) was used to evaluate early mathematics skills and mathematics achievement levels, and Working Memory Scale (WMS) was applied to determine working memory performance. The data were analyzed using Kruskal Wallis test for group comparisons and Spearman's Rank Differential Correlation Coefficient for the relationships between skill areas. The results of the analyzes showed that the working memory performances of children with low, medium and high level of mathematics achievement differ significantly. It was found that children with low success in early mathematics skills showed lower working memory performances than their peers with medium and high success. When the relationships between early mathematics skills and working memory were examined, it was seen that early mathematics skills and all the working memory sub-components except for visual short-term memory were found to be low and medium level in general in the study group. The findings were discussed within the framework of the literatüre. Advanced researches and suggestions for application were presented.