"Sürü yönetimi elemanı benim" projesi kapsamındaki tarımsal eğitim faaliyetlerinin analizi: Ankara ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEHRA ÇİÇEKGİL

Danışman: YENER ATASEVEN

Özet:

Türkiye'de küçükbaş hayvancılığın geleceği için nitelikli sürü yöneticilerinin varlığı büyük önem taşımaktadır. Ancak, yeterli sürü yöneticisi olmayışı ve mevcut sürü yöneticilerinin kalifiye olmaması başarılı bir sürü yönetiminin sağlanmasında başlıca sorunlar olarak ortaya çıkmaktadır. Nitelikli istihdamın sağlanmasında yaygın eğitim faaliyetlerinin önemli bir yeri bulunmaktadır. Bu kapsamda, hayvancılık sektöründeki kalifiye sürü yönetim elemanı açığının kapatılması ve kayıtlı bir istihdam yaratılması amacıyla Türkiye'de 2013 yılında "Sürü Yönetim Elemanı Benim" projesi'' uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışma ile proje kapsamında Ankara ilinde verilen eğitim faaliyetlerinin analizi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda eğitim alan 65 sürü yöneticisi ve aynı bölgedeki benzer özelliklere sahip eğitim almamış 65 sürü yönetici ile anket çalışması yapılmıştır. Ankara'daki sürü yöneticileri eğitim alıp almadıklarına göre sınıflandırılarak iki grup arasında eğitimden kaynaklı ne gibi farklılıklar ortaya çıktığı tespit edilmeye çalışılmıştır. Eğitim alanlar ile almayanlar arasındaki ilişkiler oransal (%) ve Çoklu Uyum Analizi ile incelenmiştir. Sonuç olarak, düzenlenen eğitim faaliyetlerinin sürü yöneticilerinin bilgi düzeylerine olumlu katkı sağladığı tespit edilmiştir. Özellikle sürü sağlığı ve hayvan hastalıkları konularında verilen eğitimlerin faydalı olduğu belirlenmiştir. Çoklu Uyum Analizi sonucuna göre, eğitim faaliyetlerine katılan özellikle 251 ve üzeri küçükbaş hayvanı yöneten orta yaş (31-55) grubu sürü yöneticileri ile bilgi düzeyinin iyi olması arasında önemli bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca ilkokul ve altı eğitime sahip olan, 251 üzeri küçükbaş hayvanı yöneten sürü yöneticileri ile mesleğe devam edecekler arasında önemli bir ilişki olduğu gözlenmiştir. The existence of qualified herd managers is of great importance for the future of small ruminant breeding. In Turkey. However, the lack of sufficent and qualified herd managers emerge as a major problems in ensuring a successful herd management. Informal education activities play an important role in ensuring qualified employment. Within this scope, in order to close the shortage of qualified herd manager in the livestock sector and to create a registered employment, the "Herd Manager is Me" Project has been implemented in Turkey in 2013. The aim of this study is to analyze the educational activities of the proje in Ankara. For this purpose, a survey was conducted with 65 herd managers who received training and 65 herd managers who did not receive training with similar characteristics in the same region. The herd managers in Ankara were classified according to whether they received training or not, and it was tried to determine the differences arising from the training between the two groups. The relationships between the two groups were examined by proportional (%) and Multiple Correspondence Analysis. As a result, it was determined that the training activities contributed positively to the knowledge level of herd managers. It was determined that the trainings given especially on herd health and animal diseases were beneficial. According to the results of the Multiple Adaptation Analysis, it was found that there is a significant relationship between herd managers participating in training activities and middle age (31-55), herd managers have managed 251 and over small ruminants and who have good knowledge. In addition, it has been observed that there is a significant relationship between herd managers who have primary school and under education and who manage of more than 251 small ruminants and those who will continue their profession.