Farklı türlerdeki liselere devam eden ergenlerin iletişim becerilerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZÜHAL GÜMÜŞ GERS

Danışman: AYNUR BÜTÜN AYHAN

Özet:

Bu araştırmada farklı türlerdeki liselere devam eden ergenlerin iletişim becerilerinin incelenmesi, ergenlerin iletişim becerilerinde etkili olabileceği düşünülen çeşitli değişkenlerin etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Kayseri il merkezinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı beş farklı türdeki lisenin birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflarına devam eden 932 ergen dahil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak ergenler hakkında bazı kişisel bilgileri belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan “Genel Bilgi Formu” ile ergenlerin iletişim becerilerini değerlendirmek için Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan “İletişim Becerileri Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler çift yönlü varyans analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; farklı türdeki liselere devam eden ergenlerin iletişim becerileri puanlarında anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Ayrıca ergenlerin iletişim becerilerinde; sınıf düzeyinin, baba yaşının, kendine ait bilgisayarı olma durumunun, algılanan anne ilgisinin, karşı cinsiyetten arkadaşı olma durumunun, kendi cinsiyetinden yakın arkadaş varlığının, fiziksel görünümünü beğenme durumunun, ailede fiziksel şiddete maruz kalma durumunun, kitap okuma sıklığının anlamlı farklılık yarattığı belirlenirken, ergenin yaşının, doğum sırasının, anne- baba yaşının, aile tipinin, okul dışında yaptıkları aktivitelerin, algılanan baba ilgisinin anlamlı farklılık yaratmadığı belirlenmiştir.Abstract In this study, it is aimed to determine various effects in the examination of communication skills of adolescents that are thought to be effective on communication skills of adolescents who are ongoing different types of high school. 932 adolescents, who are continuing to the first, second, third and fourth classes of five different types of high school in the provincial center of Kayseri which belong to the Ministry of National Education, were included in the research. As a data collection tool, "General Information Form" which is prepared by the researcher, in order to determine some personal information about adolescents and in order to determine the level of communication skills in adolescents , "Communication Skills Inventory" are used which are developed by Ersanlı and Balcı (1998). The data obtained from this study is evaluated with two-way analysis of variance. As a result of the research; a significant difference was determined in the scores of communication skills the of the adolescents continuing different types of high school. In addition, communication skills of adolescents, class level, father's age, the status of having own computer, the perceived interest of the mother, the situation of being friend with the opposite sex, the presence of close friends, like the physical appearance , exposure to physical violence, the frequency of reading are all caused a significant difference in determining , adolescent's age, birth order, ages of parents, family type, forms of leisure times, perceived father involvement do not create a significant difference.