ALT VE ÜST SOSYO-EKONOMİK DÜZEYDE LİSE İKİNCİ SINIFA DEVAM EDEN ERGENLERİN ANNE BABA TUTUMLARINI ALGILAMALARI İLE ARKADAŞLIK İLİŞKİLERİNİN İNCELENMESİ


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Burcu DİNÇER

Danışman: FİGEN GÜRSOY

Özet:

Bu araştırmada, alt ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki liselerin ikinci sınıfına devam eden ergenlerin algılanan anne baba tutumlarını ve arkadaşlık ilişkilerini incelemek, ergenlerin anne baba tutumlarını algılamalarında ve arkadaşlık ilişkilerinde bazı değişkenlerin etkili olup olmadığını belirlemek, alt ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki ergenlerin anne baba tutumlarını algılamaları ile arkadaşlık ilişkileri arasındaki ilişkiyi saptamak amaçlanmıştır. Araştırmaya Ankara il merkezinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı alt sosyo-ekonomik düzeydeki liselerin ikinci sınıfına devam eden ve gönüllü olarak katılan (75 kız 75 erkek) 150 ergen ile karşılaştırma grubu olarak Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı üst sosyo-ekonomik düzeydeki liselerin ikinci sınıfına devam eden ve gönüllü olarak katılan (75 kız 75 erkek) 150 ergen olmak üzere toplam 300 ergen dahil edilmiştir. Araştırmada ergenler hakkında gerekli bilgileri toplayabilmek için araştırmacı tarafından hazırlanan “genel bilgi formu”, ergenlerin anne baba tutumlarına ilişkin algılarını değerlendirmek amacıyla Polat (1986) tarafından geliştirilen “Anne Baba Tutum Ölçeği” ile ergenlerin arkadaşlık ilişkilerini değerlendirmek amacıyla Kaner (2000) tarafından geliştirilen “Akran İlişkileri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda alt ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki ergenler arasında arkadaşlık ilişkileri alt boyutları ile algılanan anne baba tutum puan ortalamaları açısından anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır (p<0.05). Ergenlerin sosyo-ekonomik düzeyleri arttıkça anne baba tutumlarının demokratik olarak algılanması ile arkadaş ilişkileri puanları da artmaktadır (p<0.001). Ayrıca araştırma sonucunda sosyo-ekonomik düzeyin algılanan anne baba tutumlarını ve ergenlerin arkadaşlık ilişkilerini etkilediği ve alt sosyo-ekonomik düzeyde bağlılık boyutu ile anne babanın otoriter ve demokratik olarak algılanması arasında, üst sosyo-ekonomik düzeyde bağlılık boyutu ile annenin otoriter ve demokratik olarak algılanması arasında, alt sosyo-ekonomik düzeyde de güven ve özdeşim boyutu ile babanın otoriter ve demokratik olarak algılanması arasında ilişki bulunduğu ortaya konmuştur.