Yükseköğretimde yabancı diller bölümlerinde uygulanan mesleki gelişim programlarının değerlendirilmesi : TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİS AKDOĞAN GÜNDOĞDU

Danışman: FATMA MIZIKACI

Özet:

Bu araştırmanın amacı, TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü'nde uygulanmakta olan sürekli mesleki gelişim programının değerlendirilmesidir. Araştırma, bütüncül tek durum deseni kullanılarak yürütülmüş bir nitel durum çalışmasıdır. Program değerlendirme modeli olarak Stufflebeam'in CIPP (Bağlam, Girdi, Süreç, Çıktı) modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri üniversitede görev yapan altı yönetici, iki Mesleki Gelişim Birimi çalışanı ve otuz altı öğretim görevlisiyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ile programa ilişkin belgeler yoluyla toplanmıştır. Veri analizi için görüşmeler bağlam, girdi, süreç ve çıktı boyutlarına göre içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Ayrıca belgeler üzerinde yapılan betimsel analizlerden elde edilen bulgular görüşmelerden elde edilen bulgularla ilişkilendirilmiştir. Değerlendirme modelinin her bir boyutunun için yönetici, Mesleki Gelişim Birimi çalışanı ve öğretim görevlisi alt boyutları oluşturulmuş ve bulgular bu alt boyutlarda oluşan tema, kategori ve alt kategoriler şeklinde sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda mesleki gelişim programının amaçlarının kuruma yönelik olarak belirlendiği, program içeriğinin bağlama ve amaçlara uygun bir şekilde oluşturulduğu ve programın amaçlara uygun bir şekilde yürütüldüğü sonucuna ulaşılmıştır. Mesleki gelişim programının çalışanlar için kurumsal aidiyet hissi oluşturduğu, kuruma saygınlık kazandırdığı, katılımcıların alanla ilgili farkındalıklarını arttırdığı, onları yansıtıcı düşünme konusunda teşvik ettiği, kurum içindeki meslektaş etkileşimini ve işbirliğini desteklediği ve katılımcıları hem mesleki hem de bireysel anlamda geliştirdiği ulaşılan sonuçlardandır. Programın katılımcılara seçenekler sunması, işbirliğine dayalı etkinlikleri ön plana çıkartması ve teorik bilgiyle uygulamayı birleştirir nitelikte olması etkili bulunan yönleridir. Öte yandan, katılımcıların iş yüklerinin fazlalığı ve programa katılım zorunluluğu programın verimliliğini azaltan faktörler olarak bulunmuştur. Uluslararası geçerliliği olan bir sertifika alma imkânı sunan bir programın daha etkili olabileceği de ulaşılan sonuçlardan birisidir. Anahtar Sözcükler: Yükseköğretimde Mesleki Gelişim Programları, Yabancı Dil Öğretiminde Mesleki Gelişim Programları, Program Değerlendirme, CIPP Program Değerlendirme Modeli The aim of this study is to evaluate the continuous professional development program at TOBB University of Economics and Technology, Department of Foreign Languages. The study is a case study conducted with qualitative research methodology and the evaluation model is Stufflebeam's CIPP model. Semi-structured interviews were conducted with the program managers, Professional Development Unit members and lecturers at the department. The data sources are the semi-structured interviews and the program documents. Data analysis was conducted with qualitative analysis method in terms of context, input, process and product dimensions. Besides, the documents were correlated with the findings of the interviews through descriptive analysis. The sub-dimensions were created for managers, Professional Development Unit members and lecturers under each part of the evaluation model. It is concluded that the aims of the program are appropriate for the institution, the content is designed according to the context and the program is being conducted properly. It is stated that the program creates a sense of belonging, is prestigious for the department, raises the participants' awareness of the field and encourages them to reflect on their practices. It also stimulates the interaction among colleagues and helps them develop both professionally and personally. It also gives options to the participants, consists of collaborative activities and links theory and in-class practice. On the other hand, the heavy workload and the program's being compulsory are the factors decreasing the effectiveness of the program. It is also concluded that an internationally recognized professional development program can be an effective alternative. Key Words: Professional Development in Higher Education, Professional Development in English Language Teaching, Program Evaluation, CIPP Program Evaluation Model