Bilim ve sanat merkezlerinde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin iş doyumu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ONUR AGAOĞLU

Danışman: İNAYET AYDIN

Özet:

Bilim ve Sanat Merkezleri’nde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin iş doyumu düzeylerinin incelendiği bu araştırmada; Bilim ve Sanat Merkezleri’nde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin iş doyumu faktörlerinden işve niteliği, ödentiler, yönetim ve değerlendirme, gelişme ve yükselme olanakları, örgütsel ortama ilişkin tutumlarının cinsiyet, yaş, kıdem ve öğrenim durumuna göre anlamlıbir farklılık gösterip göstermediği bulunmaya çalışılmıştır. Bu araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezleri’nde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin motivasyon ve performans düşüklüğü gibi iş davranışlarına neden olan işdoyumu tutumlarının incelenerek, bu tutumların nedenlerine ve sonuçlarına ışık tutmak ve insan kaynaklarıyönetimi ve gelişimine katkıda bulunmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye genelinde faaliyet gösteren 25 Bilim ve Sanat Merkezi’nde görevyapmakta olan yönetici ve öğretmenler oluşturmuştur. Merkezler, Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nden elde edilenbilgiler doğrultusunda belirlenmiştir. Araştırmaya 40 yönetici ve 195 öğretmen, toplam 235 kişi katılmıştır. Veri toplama aracıolarak; Prof. Dr. Ali BALCI tarafından geliştirilen İş Doyumu Ölçeği kullanılmış, ölçekte yer alan maddeler, Bilim ve Sanat Merkezleri’nde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin işdoyum düzeylerini belirlemeye yönelik olarak düzenlenmiştir. Hazırlanan İşDoyumu Ölçeği’nde 34 (Otuz Dört) madde katılımcılara yöneltilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde, SPSS paket programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, işdoyumunun yönetim ve değerlendirme boyutunda erkek yönetici ve öğretmenlerin, kadın yönetici ve öğretmenlere göre işdoyumunun daha yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlara göre, işdoyumun, işve niteliği, ödentiler, gelişme ve yükselme olanakları ile örgütsel ortam boyutlarında, katılımcıların yaş, cinsiyet, mesleki kıdem ve öğrenim durumu değişkenlerine göre anlamlıbir fark göstermediği ortaya çıkmıştır.AbstractThis study aims to shed light on job satisfaction levels of administrators and teachers inthe Science and Arts Centres (the SACs). It seeks to answer the question if there is a significant difference between the attitudes of administrators and teachers in the SACs about the job and its value, salary, administration and evaluation, opportunities of self-development and promotion, organizational setting; which are some of the job satisfaction factors, and the gender, age, education background, and professional experience. The study examines the job satisfaction attitudesof administrators and teachers in the SACs, reflecting on their working behaviours such as lowness in motivation and performance. It traces the causes and effects of these attitudes, and aims to contribute to human resources administration and development. In terms of research methods, the research sample is composed of administrators and teachers working at twenty-five (25) SACs. The SaCs are listed in the light of information gained from the Special Education, Guidance and Counselling Services Head Office. In terms of these data, the total number of participants is two-hundred thirty-five (235); forty (40) as administrators and one-hundred ninety-five (195) as teachers. As to the data collection method, a scale is developed to define the job satisfaction levels of participants. Thirty-four items are included in this job satisfaction scale. SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) is used for the data analysis. In conclusion, job satisfaction of male administrators and teachers are at higher level comparing to job satisfaction of female administrators and teachers. The results bring out that job satisfaction does not differentiate distinctively in its value, salary, opportunities of self-development and promotion, and organizational setting in terms of the age, gender, Professional experience and educational background factors.