Sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı arasındaki ilişkinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: CEBRAİL TURNA

Danışman: İSA BİRKAN GÜLDENOĞLU

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı arasındaki ilişkinin gelişimsel bakış açısıyla incelenmesidir. Araştırmaya Ankara ilinde 1., 4., ve 8. sınıfta öğrenim gören toplam 300 öğrenci katılmıştır. Çalışmada öğrencilerin sesbilgisel çözümleme becerileri "Sesbilgisel Çözümleme Değerlendirme Aracı" ile, okuma akıcılıkları ise farklı sınıf düzeylerinden okuma metinleri ile değerlendirilmiştir. Tüm değerlendirmeler öğrencilerin kendi okulları içerisinde belirlenmiş bir ortamda bireysel olarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmadan elde edilen veriler, Mann- Whitney U testi ve Pearson Korelasyon Katsayısı hesaplanarak analiz edilmiştir. Bulgular sesbilgisel çözümleme becerileri ile okuma akıcılığı alt becerileri arasında anlamlı ilişkiler olduğunu göstermiştir. Elde edilen bulgular, çalışmaya katılan öğrencilerin okuma performansları ve okuma sırasında kullandıkları çözümleme stratejileri temelinde tartışılmıştır. The main purpose of this research is to examine the relationship between phonological decoding skills and reading fluency with a developmental perspective. A total of 300 students from the first, fourth, and eighth grades participated in the study. The phonological decoding skills were evaluated with the "Phonological Decoding and Evaluation Tool" and the reading fluency was evaluated with reading texts at different grade levels. All assessments were carried out individually in an environment determined within the students' own schools. Data obtained from the study were analyzed by calculating the Mann-Whitney U test and the Pearson Correlation Coefficient. Findings show that there is a significant relationship between phonological decoding skills and reading fluency subscales. Results were discussed on the basis of the reading performance of students participating in the study and the word decoding strategies they used during reading.