İlköğretim öğrencilerine halk dansları öğretiminde yaratıcı drama yöntemi kullanılmasının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TANJU KANBERTAY BOZKURT

Danışman: ÖMER ADIGÜZEL

Özet:

u çalışmanın amacı halk dansları öğretiminde yaratıcı drama yöntemininkullanılabilirliğine yönelik düşünceler üretmektir. Yaratıcı drama ve halk danslarıarasındaki ilişkinin saptanması; Artvin yöresinin danslarının özellikleri veöykülerini belirlemeye yönelik yapılacak çalışmalardan elde edilecek verilerinkullanılmasına dayalı olarak yapılacak bu çalışma, tarama modelinde betimsel biraraştırma olup nitel bir çalışma özelliği taşımaktadır. Çalışmalar Milli EğitimBakanlığı'na bağlı bir ilköğretim okulu 6., 7., 8. sınıf öğrencileri ilegerçekleştirilmiştir. Öğrenciler ile yapılacak her çalışmanın içeriği ve kazanımlarıçalışma öncesi belirlenmiştir. Buna göre ikişer saatlik on oturum planlanmıştır.Yaratıcı drama oturumlarına 5 erkek, 8 kız toplam 13 öğrenci katılmıştır. Yaratıcıdrama oturumlarına başlamadan önce öğrencilere on bir sorudan oluşan?Hazırbulunuşluk Düzeyi Bilgi Formu? uygulanmıştır. Form, araştırmacı tarafındanhazırlanmıştır. Tamamlanan yaratıcı drama oturumları sonunda da aynı form birsoru eklenerek ?Değerlendirme Bilgi Formu? olarak uygulanmıştır. Öğrencilereyapılan yaratıcı drama oturumları sonunda ?özdeğerlendirme formu?uygulanmıştır. Özdeğerlendirme formu on yedi maddeden oluşmaktadır.Öğrenciler ile yapılan yaratıcı drama oturumları sonunda halk dansları eğitmeniöğrencileri ziyaret etmiştir. Öğrencilerin halk dansları öğrenme yaşantılarıkonusunda görüş bildirmiştir. Oturumlar sırasında yapılan gözlemler, tutulanraporlar, dokümanlar, uygulamalar sonrası öğrencilerden alınan görüşlerdeğerlendirilmiştir. Yaratıcı drama oturumları tamamlandıktan sonra öğrencileresüreci değerlendirmeleri, kendilerini değerlendirmeleri amacıyla mektupyazdırılmıştır.Yapılan veri çözümlemelerine göre yaratıcı drama halk dansları öğretimindekullanılabilecek etkili bir yöntemlerden biridir. Yaratıcı drama ile öğrenciler folklorve halk danslarının farkını, halk dansları konuları, türlerini, Artvin yöresi kız veerkek kostüm, araç gereç ve aksesuarlarını, ?Şahlan, Coşkun Çoruh, ÇiftJandarma, Teşi? oyunlarının öykülerini ve figürlerini, Artvin yöresinde temelolarak kullanılan çalgı aletlerini öğrenmişlerdir.AbstractThe aim of this study is to produce ideas for using creative drama methodin folk dancing education. This study to be based on using data obtained from thedetermination of the relation between creative drama and folk dances;determination of features and history of Artvin region dances has a qualitativestudy and it is a descriptive research with survey model. Studies were made withstudents from classes 6,7 and 8 of a primary school related to Ministry ofEducation. The content and acquisition of students are determined before eachstudy to be made with students. According to this ten sessions are planned, eachof the sessions would be two hours. 5 boys and 8 girls in other words 13 studentsattend to creative drama sessions. A written examination including elevenquestions is made before starting creative drama sessions. Exam questions areprepared by the researcher. The same exam is again made by including onemore question at the end of each completed creative drama sessions. ?Selfevaluation form? is delivered to students at the end of creative drama sessions.Self evaluation form includes seventeen clauses. Folk dancing trainer visited thestudents at the end of the creative drama sessions made with students. Trainerexpressed his ideas for the folk dancing learning of the students. Observations,reports, documents and the observations of students made during the sessionsare evaluated. After competing creative drama sessions, students wrote lettersfor evaluation the process and themselves.Creative drama is an effective method to be used in folk dancingeducation according to the data analysis made. Students learn the following withthe creative drama; the difference between folklore and folk dancing, folk dancingsubjects, types, costume, tools and equipment and accessories of Artvin region,story and figures of ?Şahlan, Coşkun Çoruh, Çift Jandarma, Teşi?, instrumentsused widely in Artvin region.