Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EMİNE DEMİL
Danışman: BÜNYAMİN ERUL
Özet:Bu çalışmada Hz. Peygamber’in risâlet öncesi hayatına dair rivâyetler hadis ve tarih kaynaklarıyla karşılaştırarak ele alınmıştır. Ayrıca rivâyetlerin kaynaklarına, sübûtuna ve sıhhatine değinilmiştir. Hz. Peygamber’in risâlet öncesi hayatına dair bilgilerin önemli bir kısmı ağırlıklı olarak hadis kaynaklarına dayanarak tespit edilmiştir. Böylece sağlıklı bir Peygamber telakkisi ortaya koyabilmek için sahih kaynakların seçilmesi gerekliliğine odaklanmış bulunuyoruz . Çalışmamızın birinci bölümünde Hz. Muhammed’in doğumu, öncesi ve sonrasıyla ilgili rivâyetler, ikinci bölümünde Hz. Muhammed’in çocukluk ve gençlik dönemi hakkındaki rivâyetler, üçüncü bölümde Hz. Muhammed’in yetişkinlik ve olgunluk dönemi hakkındaki rivâyetler ele alınmış, risâlet öncesiyle ilgili hadislerin bir kısmının sahih veya hasen, diğer bir kısmının ise zayıf veya mevzu olduğu görülmüştür. Çalışmamızda Hz. Peygamber’in hayatı bugün sağlıklı bir şekilde asrın idrakine sunulacaksa, bunun sahih rivâyetlerle tutarlı bir yöntemle yapılması gerektiği vurgulanmıştır. Kur’an’a, sahih sünnete ve tarihî vak’aya ters düşen rivâyetlerin sîret gerçeğini yansıtmadığı ortaya konulmaya, âyetlerden ve hadislerden hareketle yeni bir sîret yazıcılığının gerekliliğine işaret edilmeye çalışılmıştır. AbstractIn this study, we examined the narratives, related to the life of the prophet before the revelations, by the virtue of comparing them with the hadith and historical sources. Furthermore, we mentioned the sources, certainty and validity of the narratives. We determined an important amount of the information, about the prophet’s life before the revelations, on the basis of the sources of hadith. We stated that it is important to choose authentic sources so as to be able to compose an understanding of the prophet. In our study, the narratives, in relation to the time before and after the birth of the prophet Muhammad; to his childhood and youth; to his adulthood and old ages, and it was observed that a part of the narratives, before the revelations, was authentic, in respect to the hadith tradition, another part of them good and the rest of them weak. In our study, if we are, today, to present the prophet to the contemplation of the ceuntry in a healty manner, we emphasized that it must be done with a methods in correlation with the authentic narratives, we tried to signify that the narratives, which are in contrast to the Qur’an, the authentic narratives and historical occasions, do not reflect the reality of virtues. On the basis of the verses and hadiths, we intended to state it is necessary to write a new virtue and life of the prophet.