İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenliği bölümü mezunu öğretmenlerin yeterlikleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DAVUT IŞIKDOĞAN

Danışman: RECAİ DOĞAN

Özet:

Arastırmada, İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümü mezunu İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi öğretmenlerinin yeterlik düzeyleri tespit edilmis ve bunların, cinsiyet, görev süresi, öğrenim durumu, yüksek lisans ve doktora yapma durumu ve alanı, mezun olunan lise türü, mezun olunan fakülte, görev yapılan yerlesim merkezi, haftalık girilen ders saati, hizmet içi eğitim kursuna katılma durumu, öğretmenliğin dısında üstlenilen idari görevler, alanla ilgili dergilerin takibi, kitap okuma sıklığı, aylık gelir, alanla ilgili sempozyum ve panellere katılım durumu, düzenli olarak internetteki alanla ilgili sitelerden yararlanma durumu, okul dısındaki eğitim ve öğretim faaliyetlerine katılım durumu faktörlerine farklılık gösterip göstermediği arastırılmıstır. ĐDKAB Dersi öğretmenlerinin sahip olmaları gereken yeterliklerin belirlenmesinde, Doğan ve Altas tarafından gelistirilen 'İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Yeterlik Ölçeği' adlı ölçek temel alınmıstır. Uygulamada kullanılan ölçme aracı toplam 87 maddeden olusmaktadır. İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi öğretmenlerinin yeterlik boyutları olarak tespit edilen altı boyut: Öğrenme-Öğretme Etkinliklerini Planlama ve Yönetme Becerileri, Öğretmenlik Rolünü Benimseme ve Yansıtma Becerileri, Öğretim-Veli Đletisimini Sağlama Becerileri, Öğretim Teknolojileri Becerileri, Özel Alan Bilgi ve Becerileri ve Çocuk Merkezlilik Becerileridir. Arastırmanın evreni, Türkiye'deki ilköğretim okullarında görev yapan ĐDKAB Öğretmenliği Bölümü mezunu ĐDKAB Dersi öğretmenlerinden olusmaktadır. Evrene 2002–2004 yıllarında ataması yapılarak göreve baslayan öğretmenler dahil edilmistir. Bu tarihler arasında mezun olup ataması yapılan öğretmen sayısı 595'tir. Bu öğretmenlerden evreni temsil edecek sekilde 350 kisilik bir örneklem grubu olusturularak, ölçme aracı Milli Eğitim Bakanlığı EARGED tarafından uygulanmıstır. Alana gönderilen ölçme araçlarının 320 tanesi değerlendirmeye alınmıstır. Arastırma verilerinin çözümlenmesinde, SPSS tekniği ile varyans analizi, t testi, LSD çoklu karsılastırma testi ve Pearson Correlation (Đliski) testi kullanılmıstır.