İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUĞUNUN AHLÂK GELİŞİMİNDE MANEVİ DEĞERLERİN ETKİSİ


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aslı KANIK TETİK

Danışman: ÖZNUR ÖZDOĞAN

Özet:

Bu arastırmanın amacı; genel hatlarıyla manevi degerlerin ilkögretim düzeyindeki çocugun ahlâk gelisimine etkisini incelemektir. Bu dogrultuda 11-12 yas dönemindeki çocugun ahlâk gelisiminde Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinde aldıgı egitimin etkisi arastırılmıstır. Manevi degerlerin içerigini ise;Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinde yer alan ahlâki konular olusturmaktadır.Bu degerler sevgi, hosgörü, yardımseverlik, anne babaya sevgi ve saygı,dostluk ve kardeslik,adaletli olmak,bagıslayıcı olmak,sabırlı olmak sükretmek, baskalarının haklarına saygı duymak,öfkemizi kontrol etmek seklinde dersimizde yerini bulmustur. Bu arastırma 2004-2005 egitim-ögretim yılında, Ankara ili Kazan ilçesinde Atatürk !lkögretim Okulu 6. sınıf ögrencileri üzerinde gerçeklestirilmistir. 2004-2005 egitim-ögretim yılının basında ön test ,sonunda ise son test, kırk dakikalık süre içerisinde uygulama yapılan 6. sınıftaki toplam 30 ögrenciye uygulanmıstır. Anketten elde edilen toplam puanlar SPSS 11.00 Bilgisayar !sletim Programı yardımıyla, !liskili Örneklemler !çin t-testi(Paired Samples t-test) kullanılarak karsılastırılmıstır. Ögrencilerin egitim verilmeden önceki ahlâki gelisim yargıları puanlarının ortalaması X=26.76 iken, bir yıl süren egitim sonrasında X= 37.93'e yükselmistir.Bu ortalama arasında farkın olup olmadıgını görmek için yapılan ‘!liskili Örneklemler !çin t-testi' sonuçlarına göre bu iki ortalama arasındaki farkın 0.05 düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı oldugu ortaya çıkmıstır. Bu bulgu, !lkögretim 6.sınıf çagındaki ögrencilere Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi dersinde verilen ahlâki egitimin, ögrencilerin ahlâki gelisiminin ilerlemesinde olumlu bir etkiye sahip oldugunu gösterir.