Ergenlerde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu sıklığının arastırılması


Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZUHAL UYAN

Danışman: BETÜL ULUKOL

Özet:

Bu çalısmada yasları 11-18 arasında değisen ergenlerde Dikkat Eksikliği HiperaktiviteBozukluğunun sıklığı, iliskili olduğu durumlar ve eslik eden KOKGB ve DB semptomlarnınsıklığı arastırılmıstır. Çalısma Ankara ilinde, 9 ayrı okulda 107 kız ve 144 erkek öğrenciolmak üzere toplam 251 ergenle yürütülmüstür.Çalısmada Çocuk ve Ergenlerde Davranıs Bozuklukları ?çin DSM-IV'e Dayalı Tarama veDeğerlendirme Ölçeği (Atilla Turgay) ve sosyodemografik özellikler için anket formukullanılmıstır. Çalısmada her öğrenci için hem sınıf öğretmenlerinden hem de kendiailesinden ayrı ayrı birer adet ölçek formu doldurmaları istenmistir.Her iki kaynak birlestirildiğinde aile ve öğretmenin ortak olarak bildirimlerine göre 186öğrencinin %5.9 `unda DEHB semptomları saptanmıstır.Bu çalısmada öğretmenler ailelere göre hem dikkat eksikliği hem hiperaktivite için anlamlıolarak daha fazla septom bildirmislerdir. Öğretmen ve aile arasında semptom bildirmedeuyumsuzluk mevcuttur. Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu semptomları vesosyoekonomik düzey arasında anlamlı bir iliski saptanmamıstır. Anne ve baba eğitim düzeyiile DEHB semptomları sıklığı arasında istatistiksel olarak anlamlı bir iliski bulunmamıstır.Bilgi alınan kaynaktan bağımsız olarak erkeklerde DEHB semptomları istatistiksel olarakanlamlı olarak daha fazla olarak saptanmıstır. KOKGB ve DB semptomlarının hem ailelerehem öğretmenlere göre sık olarak DEHB semptomlarına eslik ettiği saptanmıstır. Buçalısmada hem aile hem öğretmenlerin bildirimine göre DEHB-B tipi septomları diğer alttiplere göre Yıkıcı Davranıs Bozuklukları semptomları ile daha fazla komorbiditegöstermektedir. Bilesik tip ve hiperaktif tip bir grup olarak ele alındığında dikkatsiz tipe göredaha fazla komorbiditeye rastlanmıstır. AbstractIn this study, the prevalance of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in adolescentsaged between eleven to eighteen years old, the situations that are related to this disorder andcomorbidities with conduct disorder (CD) and oppositional defiant disorder (ODD) areinvestigated.A questionaire that is based on DSM-IV criteria for behavioural disorders in children anadolescents was used. For each student both parents and teachers filled the questionaire.When the two questionaire from teachers and parents are combined %5.9 of 186 students haveADHD symptoms. Teachers informed more symptoms than the parents for both attention andhyperactivity .There is discordance between information gathered from parents and teachersfor the symptoms prevalance.Among the symptoms of ADHD and socioeconomic status there is no statistically significantrelation determined. Also there is no statistically significant relation between ADHDsymptoms and parents educational status.Independent of information gathered either from parents or teachers, male students have moreADHD symptoms than female students. ?t is determined that ODD and CD symptomsfrequently accompany ADHD symptoms. According to information gathered both fromparents and teachers ADHD combined subtype symptoms have more comorbidities than theother subtypes of ADHD.